ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Бургас
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Криминални
Институции
Общество
Други
Читателски
Бургаската гара – почти столетница, но все така красива | ||||||
| ||||||
Строежът е трябвало да започне през 1906 година, но терените не са отчуждени и разчистени. Това налага "първата копка“ да се забави до 16.VI. 1908 г. Окончателно сградата е завършена през август 1929 г. Архитектурният проект се изработва от арх. К. Маричков и арх. Н. Костов. Авторското ръководство се упражнява предимно от арх. Н. Костов. "Предприемач на строежа е Г. Геров, а изпълнител на строежа в основи, сутерен, включително направата на цокъла, е майстор Пандо Апостолов - македонец, преселил се в София. Поради финансови трудности и спорове между предприемачите и държавата, строежът се проточва и забавя. На 6.VI.1911 г. започва довършването на приемната сграда на гарата. Строежът се контрактува с "Петър Николов и син“, с държавен надзирател Костадин Пантофчиев. Но през 1913 г. с протокол, утвърден от министъра на железниците, началник-счетоводителят, архитектът на отделението и архитектът на секцията приемат ликвидацията на предприемаческото предприятие "П. Николов и син“. След приключване на Първата световна война, на 1 април през 1922 г. започва трети етап за завършване на бургаската гара. Работата се възлага на предприемача Младен Димитров и техническия ръководител арх. Светослав Славов. В този етап работят майсторите Петър Данданов, Георги Стратиев, декоратор-бояджията Никола Ляпчев от Бургас и каменоделецът Огнян Стефанов; стоманобетоновите работи се довършват от инж. А. Банков. Окончателното завършване и предаване на сградата става на 27 август 1929 г. от предприемача инж. Дим. Kapaкocmoв u инвеститорския контрол арх. Калчев от София“, се разказва в книгата "Архитектурата на Бургас 1878-1940“ с автор арх. Атанас Сиркаров. Приемната сграда е решена като челна гара във формата на буква "Г“. Главният вход е откъм север по дългата страна, а изходът е откъм по-късата страна на изток. Това решение е свързано с градоустройствената разработка на две площадни пространства, по-голямото от които е пред изхода, обединяващо и подхода към пристанището. В план разпределението е ясно и задоволява функционалните изисквания. Помещенията са степенувани правилно, касовото хале е централен възел. Около него чрез коридор са обединени всички работни помещения. Вторият по важност комуникационен възел е изходното хале с принадлежащите му обслужващи работни помещения. "Сградата е на два етажа и сутерен със застроена площ от 2088 м2, застроена кубатура - 22 978 м3. По обем и силует тя е монументална. Подчертава пространството на двата площада, а после сполучливо се включва в общия ансамбъл. Външният архитектурен образ при всичките трудности, които предлага несиметричното ъглово решение, е сполучливо балансиран чрез стройната, часовникова кула при изхода на сградата. Степенуването на елементите, тържественост на входа, малко понижено внимание към изхода, подчертаване на касовия вестибюл. В обема на сградата и ъгловия градски Вертикален акцент с кулата, като перспективна градоустройствена задънка на главната улица - Всичко това говори за една изключителна искреност на твореца, за едно значително архитектурно произведение“, се разказва още за красивата бургаска гара в книгата на арх. Сиркаров. Сградата е под влиянието на западноевропейската архитектура, но всичко е изразено сдържано и с мярка. Конструкцията е масивна. Сутеренът е в каменна зидария, чиято лицева част над терена е обработен гранит от кариерата "Монопетра“. Подовите конструкции са от железни греди, стоманобетон, гредоред, а подовите настилки са от мозайка, мозаечии плочки, чамово дюшеме. Покривното покритие е от ламарина. Приемното здание има всички достойнства на ценно архитектурно произведение от първата четвърт на XX в. Сградата е важен представител на етапното развитие на икономиката и архитектурата на Бургас от периода 1878-1920 г. Сградата върна своя блясък след ремонт през 2016 година. Бе съхранен духът на сградата, но в същото време тя стана в пъти по-удобна и комфортна за пътуващите. Основното предизвикателство тогава бе да се последва оригиналният замисъл и в същото време да бъдат добавени нови функционалности. Бяха изградени охладителни и отоплителни инсталации. С ремонта е изцяло осигурена и изискващата се инфраструктура за хора в неравностойно положение. В гаровия комплекс бе направена и специална стая за майки с деца. Перонните покрития бяха изцяло реновирани, настилките на самите перони също бяха подновени. Гарата бе конструктивно усилена, съгласно новите еврокодове, които са за такъв вид строителство. Реставрирани бяха мазилковата и каменна декорация, дъбовите обшивки в интериора, медната обшивка на куполите, подмяна е цялата дограмата. |
Още по темата: | общо новини по темата: 2 | ||||
|
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Още новини от Новини от Бургас:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Млад шофьор прегази легнал на пътя бургазлия
09:16 / 25.11.2024
Изрязаха 90 % от корема й
09:02 / 25.11.2024
В Бургас е първата училищна паралелка, която изучава изкуствен интелект
09:30 / 24.11.2024
Драстично отслабналият Геро се оказа нежелан от телевизиите
16:05 / 24.11.2024
Започва ремонт на тези бургаски улици
14:10 / 25.11.2024
Важна новина за бургаските шофьори!
04:00 / 24.11.2024
Бивша футболистка на ЦСКА: Величка на Гунди много се изложи!
17:24 / 24.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета