В клуб «Зленика» в Бургас клонът на асоциация «Жени без остеопороза» проведе разяснителна беседа в подкрепа на Европейския ден на правата на пациента - 18 април 2009. Той ще се отбележи за 3-и пореден път в над 20 страни в ЕС. През тази седмица ще се проведе и беседа в клуб «Здравец» в квартал «Меден рудник» в подкрепа на Хартата.
- Все още е ограничен достъпът на болните от остеопороза до навременна и точна диагностика и лечение на заболяването. Народното събрание отпуска минимални средства за борба с него на фона на останалите заболявания. Всеизвестно е, че страната ни е на последно място в ЕС по реинбурсация на лечението и профилактиката на заболяването. Световният опит сочи, че профилактиката ще намали многото средства, които се дават в страната за лечението на остеопорозните фрактури, чиято цена е драстично по-висока - във финансов, социален и емоционален аспект - посочи Здравка Чунчева от клона на АЖБО в Бургас.
Асоциация "Жени без остеопороза" преведе през 2004 г. Хартата на български език и инициира поредица от пресконференции в страната за запознаване на българската общественост с нея. Европейската харта дава възможност за проверка и анализ как се спазват правата на пациентите с различни заболявания. Основният проблем на болните с остеопороза (3-то по заболеваемост и смъртност заболяване, наречено „тихия крадец") е затрудненият им достъп до диагноза и лечение вследствие на ниския процент на реимбурсация в сравнение с останалите страни членки на ЕС. Болните желаят народните представители да се ангажират в предизборните си платформи как ще остояват 14-те права от Хартата на пациента спрямо българската реалност.
А ето и кои са 14-те права на пациентите според ЕВРОПЕЙСКА ХАРТА ЗА ПРАВАТА НА ПАЦИЕНТА, които са неизвестни за повечето български граждани: Право на превантивни мерки, Право на достъп до здравни услуги в съответствие със своите здравни нужди, Право на информация във връзка за здравословно състояние, медицинските услуги и начина на тяхното прилагане, Право на съгласие, Право на свободен избор между различни лечения и изпълнители на медицинска помощ, Право на тайна и конфиденциалност, Право на уважение към времето на пациента, Право на спазване на стандартите за качество - достъп до висококачествени здравни услуги, Право на безопасност, Право на иновации, Право на избягване на ненужно страдание и болка, Право на индивидуално лечение, Право на жалване и Право на обезщетение.