© Burgas24.bg | | Бургас е естественият център на агенция "Морска администрация", държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура" и Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури (ИАРА). Около тази идея се обединиха община Бургас, граждански и съсловни организации, синдикати и фирми, свързани с региона.Декларация, в която се настоява двете агенции и предприятието да бъдат преместени в морския град, вече е изпратена до правителството.
Тя бе подготвена след работна среща, организирана от общината. Участниците в нея формулираха детайлно аргументите защо точното място на ИАРА, "Морска администрация" и "Пристанищна инфраструктура" е в Бургас. Веднага бе създадена и страница във фейсбук, за да може инициативата да стигне до повече млади бургазлии, включително и тези, които са далече от родното си място.
На територията на Бургаска област са регистрирани най-много пристанища и рибовъдни стопанства, там са и половината от всички риболовни кораби за страната. Те осигуряват 70 на сто от националния улов на риба Издадени са около 1500 разрешителни за стопански риболов, т.е. една трета от общия брой за България. Това са само част от мотивите на бургазлии.
В града се намира и единственото средно училище в България, което обучава по специалността "Промишлен риболов и аквакултури". По-голямата част от преработвателните предприятия пък се намира на територията на областта.
В декларацията са посочени и аргументи, свързани с историята: първото военноморско училище в България е създадено в Созопол през 30-те години на миналия век, а до 2000 г. държавната инспекция по рибарство е била в Бургас. В града се намира и създаденото през 1946 г. най-голямо преработвателно предприятие за риба и рибни продукти.
Аналогични констатации за плюсовете от преместването на ИАРА вБургас има в доклада на министър Томислав Дончев, който бе представен пред МС на 23 май. Тогава правителството реши това да е една от структурите, с които да се постави началото на децентрализацията.
8 пристанищни оператори работят в региона от нос Емине до Резово - това пък е един от възловите аргументи, с които се обосновава идеята най-големият град по Южното Черноморие да стане седалище на "Морска администрация" и "Пристанищна инфраструктура".
С помощта на специалистите в тази сфера са изброени редица факти, които подкрепят извода, че Бургас е основният български порт. Това е най-дълбокото пристанище у нас и второ след Констанца в Черно море.
Бургас е и единственото българско пристанище с утвърден генерален план за развитие. Там има специализирани терминали - за генерални и насипни товари, за контейнери, за ро-ро и др. Вече са изградени канал с дължина 3,2 морски мили и дълбочина 15,50 м и нов източен вълнолом.
За 2010 г. (последните официално публикувани данни) са обработени 13 625 000 тона товари. За сравнение - през пристанище Варна са минали 9 804 000 тона.
Бургаското пристанище е утвърдено като основно за трансевропейската транспортна мрежа TEМ-T, която трябва да стане готова до 2030 г., подчертават привържениците на тезата "Морска администрация" и "Пристанищна инфраструктура" да бъдат в Бургас.
Те припомнят, че европейските експерти са направили този избор заради изграждащите се високоскоростна Южна железопътна дъга и магистрала "Тракия".
Пристанището в Бургас се развива по утвърден генерален план.
Източник: в. "24 часа" |