През 2012 година в приемната на обществения посредник на Бургас са потърсили съдействие 591 граждани, съобщи омбудсманът
Таню Атанасов. Това е с 35 души повече от 2011 година.
"Проблемите, които вълнуват хората са проблемите на ежедневието", посочи той. И тази година в количествено отношение водят жалбите, свързани с приложение на Закона за етажната собственост. Сигналите за тази година са по-малко. През 2011 година те са 105, а през 2012 г. - 86.
"Моето впечатление е, че една част от нас не разбират, че живеейки в сгради, носят отговорност за общото състояние на сградата", каза Атанасов.
През последните години Законът за етажната собственост все повече се прилага в тези сграда. По данни на общината са регистрирани 4683 сгради с режим на етажна собственост. Към края на миналата година 2928 или 62.5% вече имат избрани и функциониращи ръководства, които са в съответствие със Закона за етажната собственост.
"Това е приличен, добър процент, но той не отразява цялата пъстрота на проблемите, които поставят хората", смята общественият посредник. За цялата година този ръст е само 3.5% т.е. за 2012 г. само с 162 се е увеличил броя на етажните собствености. На второ място са социалните проблеми, 62 броя за 2012 г., нараснали са в сравнение с 2011 г.
"Обедняването силно влияе върху възможността на безработните и възрастните хора, както и млади семейства, да решават основни и важни проблеми и техните потребности и искания към местните и държавни органи непрекъснато нарастват", категоричен е Атанасов.
В тази област община Бургас прави успешни стъпки с разкриването на нови социални заведения като приюта за бездомни, предприятие за хора с увреждания. По неговите думи функционирането на два вида органи - държавни и общински не е най-доброто при решаването на проблемите в социалната сфера.
"Увеличава се броят на хората, които търсят съдействие по проблеми, свързани със съдебната власт, прокуратура, полиция, независимо че не са в моята компетенция. За миналата година са 55", каза още омбудсманът.
Той посочи случай на лошо администриране от страна на общинската администрация в лицето на отдел "Кадастър, регулация и геодезия", въпреки че това е изключение, тъй като рязко се е подобрила работата на община Бургас с жалбите и сигналите на гражданите. Гражданката Димитрова е подала повече от 4 искания за издаване на скица на имота си и много месеци не получава отговор като задължение на администрацията е да реагира в един месец. По думите му и тази година община Бургас не е могла да даде отговор на проблема с такса смет, тъй като тя продължава да се изчислява на база данъчна оценка, а не за генериран боклук. Този начин за определяне на данък смет представлява по същество втори данък сгради, според Атанасов.
В същото време той посочи, че в община Бургас са направени стъпки за това гражданите да участват в управлението на общинските дела и общественият бюджет за 2013 година е доказателство за контакта с гражданите, които непрекъснато търси общината.
Източник: Радио "Фокус"