© Burgas24.bg | | Завръщането у дома на почиващите руснаци, включително и на децата, които прекарват ваканцията си в детските лагери в България, е под въпрос. Както и излитането на туристите от Русия. Авиокомпаниите не могат да поделят полетите в това толкова изгодно курортно направление, пише "Росийская газета".
Поредните преговори между българската и руска страни са завършили не в полза на българската авиокомпания, която изпълняваше полетите по най-приемливите за туристите цени. Преди седмица "Росийская газета" писа, че около хиляда руски отпускари от Новосибирск и Москва са заплашени да не излетят за България. Най-големи проблеми са възникнали по "морските" направления за Бургас и Варна.
Проблемът не е в последиците от финансовата криза. Още в началото на летния сезон България имаше всички шансове да се нареди сред лидерите по брой руски туристи заедно с Турция, Египет и Гърция. През 2009 г., според данните от българската Агенция за туризъм, страната е била посетена от 287 хиляди руски туристи. При това само за първото тримесечие на тази година българските консулства са издали с 30% повече визи в сравнение със същия период на миналата година.Цялата дандания е заради това, че руските авиационни власти не се съгласували с българския превозвач полетите за Новосибирск. Въпросът е в това, че всички авиокомпании летят за нашата страна в рамките на междуправителствено споразумение, което е било сключено още през 2008 г. Според него без съгласието на посочения превозвач авиокомпаниите не могат да осъществяват чартърни полети. В проблема се намесиха транспортните власти в двете страни. Когато се печаташе броят, в Москва приключи поредният кръг преговори между Министерството на транспорта на Русия и Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията на България. След срещата руското министерство на транспорта съобщи, че "няма да разглежда да края на летния сезон молбите за разширяване на географията на полетите на чуждестранните авиокомпании". От своя страна българската страна съобщи, че тяхната компания не е продавала самостоятелно билети за своите полети - това е било по инициатива на руски туроператор.
Страните достигнаха до принципна договореност за замяна за авиокомпания "България Еър" на Перм с Новосибирск в таблицата с маршрутите в Договора за въздушни съобщение между Русия и България, която трябва да бъде регистрирана по време на консултациите между авиационните власти през октомври тази година. Както поясниха от руското министерство на транспорта пред "Росийская газета", българският превозвач ще получи правото да лети за Новосибирск без съгласуване още през зимния сезон.
Междувременно изпълнителният директор на Асоциацията на туроператорите на Русия /АТОР/ Мая Ломидзе предупреди, че проблемите с чартърните полети могат да започнат още през юли, когато настъпи пика на туристическия сезон, при това не само на българското направление, но и на всички останали.
Любопитното е, че вече се наблюдава дефицит на евтини чартърни билети: броени дни преди полета е невъзможно да се купи билет за Европа, докато през миналата година нямаше такъв проблем. Както нямаше и голямо търсене на задгранични пътувания.
Може би затова авиационните власти не наказваха строго превозвачите за неспазването на заповедта на министерството на транспорта, регулиращ реда, по който се допускат превозвачите до изпълняването на международни полети. Според Мая Ломидзе туроператорите се надяват, че руските авиационни власти все пак ще променят своето решение относно броя на руските авиопревозвачи по българското направление.
По данни на АТОР за тази страна летят само 4 авиокомпании. Но авиационните експерти твърдят, че те са най-малко десет към днешна дата, а това означава, че преимуществото на руските авиопревозвачи е очевидно и за момента едва ли си струва да се увеличава броя на посочените превозвачи, защото тогава нашата страна ще заеме целия пазар между Русия и България. Друг е въпросът, че за руснаците полетите до България и обратно при днешната ситуация еднозначно ще бъдат по-скъпи с 20-25%.
Когато за пръв път се появи заплахата да няма полети, туроператорите доплатиха от собствения си джоб за туристите около 80 долара, за да ги извозят с полети на други авиопревозвачи. Ясно е, че в бъдеще почиващите ще плащат тази разлика от собствения си джоб.
Източник: БГНЕС |