Арх. Петко Йовчев: В "Супер Бургас" има уникални решения

Автор: Екип Burgas24.bg
Коментари (2)
10:34 / 22.06.2010
3426
Ще търсим маркови сгради, които да направят града ни уникален и за посещение, и за живеене, казва председателят на Камарата на архитектите в България архитектър Петър Йовчев, който разказа за проекта "Супер Бургас":

- Арх. Йовчев, какво включва предложението ви за проекта "Супер Бургас"?

- Започнахме прединвестиционно проучване, за да установим потенциала на територията - сегашното Пристанище-Изток. Имаме идеи, но те ще бъдат огласени след проучването, когато ще е ясно кое може и има смисъл да бъде направено.

Трябва да отбележа, че за първи път възложителите в лицето на "Зона за обществен достъп" АД предлагат на обществена поръчка да бъде изследвано не само градоустройственото предвиждане, а да бъдат направени икономически разчети и пазарни проучвания за бъдещата ефективност на вложенията и възможността те да бъдат възстановени и в какъв срок.

Третият важен момент от разработката е дали предвижданията могат да се реализират на базата на сегашното законодателство. Ако не, да се дадат предложения за това - какви промени трябва да бъдат внесени в съответните закони, за да може проектът да се реализира.

- Кое наложи възлагането на такъв проект?

- Причините са няколко. Една от основните е сегашното икономическо състояние на пристанището и промяната на структурата на товарооборота, особено след влизането в експлоатация на новите пристанищни мощности в Терминал 2А. Една значителна част от натоварването на Пристанище-Изток вече е прехвърлена на друго място и това даде възможност да се погледне на територията по друг начин, независимо, че все още е на подчинение на Министерство на транспорта.

Втората важна причина е европейската интеграция на страната и желанието на Европа за създаване на интермодалност на транспортното обслужване.

- Какво ще рече това?

- Възможността в една и съща територия да бъдат съсредоточени връзките между няколко вида транспорт.
И тъй като естественото разположение на структурата на Бургас събира на едно и също място пристанище, ж.п.гара и автогара, това е основание да създадем интермодален транспортен и пътнически терминал, който да свърже трите видове транспорт в тази точка на Европа.

- Как точно ще стане връзката на града с морето в тази част?

- Това е една от важните задачи - при бъдещото развитие градът все повече да излиза с обществените си функции на брега и да направи директен контактът на гражданите и гостите на Бургас с морските пространства. Такова решение има на правителствено ниво, което е едно сериозно основание за възлагането на обществената поръчка. Още повече, че дружеството, което го възлага е 80 % държавно и 20 % - общинско.

- Какви задачи трябва да реши проектът?

- На първо място - транспортният достъп до тази територия. При по-задълбоченото си изследване изясняването на този въпрос вероятно ще повлияе и на другите разработки, които се правят в момента във връзка с транспортното обслужване на Бургас.
Имаме желание пешеходната зона да продължи безпрепятствено от ул. "Александровска" до морето, където да има атракции и по-уникални сгради като естествен завършек на пешеходната зона, заедно с морските пространства.

В близост до тези зони ще бъдат предвидени пристанище за яхти и круизен терминал; сгради за публичен достъп, които касаят не само администрацията, но и някои наднационални функции, във връзка с това, че Бургас е контактна точка на Европа с източните пазари.

Безспорно погледът към тази територия трябва да бъде насочен в бъдещето и да бъдат предвидени функции, които до този момент приемаме в сферата на мечтите. Трябва да има изненадващи решения и сгради, които да впечатляват посетителите. Или - трябва да се говори за запомняща се среда, която да бъде уникална визитка за града ни.

В световния пазар на инвестиции в момента е по-лесно ще бъдат намерени пари за смели проекти, отколкото за казионни, с които е изпъстрено ежедневието.

- Какво ще стане с досегашното пристанище, как ще се развиват неговите товарни дейности в близост до новите атракции?

- Насипните товари са изтеглени на достатъчно голямо разстояние и това, което те отстъпват като територия, ще бъде заето с публични функции.

Безспорно трябва да се държи сметка за нормалното функциониране и развитие на самото пристанище. Не се предвижда то да бъде изцяло преместено, но трябва да се направи добра симбиоза между неговите дейности и публичните, които градът ще развие в тази част. Новата зона ще играе ролята на буфер между част от замърсяващите производства на пристанището и градската територия за живеене.

Трябва да бъдат направени и връзките с Морската градина и хотел "Приморец" на север и с Митницата и старата ж.п. гара, които оформят класическата рамка на града. Те, заедно със зелените площи пред тях, ще се превърнат в пространство за градски нужди, в което да бъде отчетено културно-историческото наследство на града. На изток-югоизток по един плавен начин ще се премине към една нова визия, която да отговаря на съвременните нужди.

Така, както в Барселона по крайбрежието са поставени едни от най-атрактивните сгради - аквариум, морски музей и други, така и ние ще търсим маркови сгради, които да направят Бургас уникален и за посещение, и за живеене. Неслучайно първият Генерален план за развитие на Пристанище-Бургас е правен през 90-те години от представители на порт Барселона - разположението на пристанището и града на двете места е доста аналогично.

Другото, което можем да постигнем, е една пулсация на ползването на пространствата, свързана с дневното и сезонно натоварване на територията. През деня тя е пресечена от много мощен транспортен поток, идващ по улиците "Булаир" и "Иван Вазов", докато нощно време този поток намалява. Този факт ще бъде умело използван, за да могат гражданите да използват различни територии по различно време на денонощието и да се привличат повече потоци от хора. Потокът автомобили ще стига до тази точка и ще се изтегля, без да нарушава реда и движението. Строго технологично и технически ще бъде решена и безпрепятствената връзка между ж.п. терминала, логистичния пътнически и товарния терминал.

- Какви решения ще използвате в тази връзка?

- Запазвам си правото да ги обявим през есента, когато бъдат изпробвани. Тази територия е доста откъсната в момента и дълго време не е мислено как да бъде интегрирана така, че да стане част от развитието на града. Натрупаните от това негативи не могат така лесно да бъдат решени. Вероятно ще стане с по-смели и изненадващи решения.

- Как ще бъде финансирано реализирането на проекта и идеите, заложени в него?

- Идеята е предложенията, които ще бъдат направени, заедно с остойностяването и юридическите схеми за реализация, да бъдат предоставени на различни стратегически инвеститори.

При всички случаи ще бъдат сериозно защитени интересите на акционерите - Пристанищна инфраструктура, Железопътна инфраструктура, БДЖ, Пристанище и Община-Бургас, но и на гражданите на града.

- В други крайморски общини има идеи за изкуствени острови, които да поемат част от транспортните връзки. Има ли в залива на Бургас възможности за използване на образувания навътре в морето и как ще се впише в акваторията съществуващият остров "Света Анастасия"?

- Сега на сушата има доста нарушени и неугледни територии, които не само загрозяват, а и пречат на нормалното развитие на града. Редно е първо да подредим тези територии и после да мислим за изкуствени острови.

Колкото до естествения остров "Света Анастасия", той е малък, обявен е за паметник на културата и аз лично мисля, че трябва да се оформи като среда за разходки, познавателен и поклоннически туризъм, но не и за обитаване, дори и временно.

Как и кога остров "Света Анастасия" ще стане елемент от градския отдих, ще се овладяват ли и други пространства - на тези въпроси трябва да отговорят авторите на Общия устройствен план на града.

- Каква беше ползата от проведената преди дни в Бургас конференция "Устойчиво и интегрирано градско развитие, инфраструктура, инвестиционни проекти и енергийна ефективност"?

- В момента Европейският парламент е предприел крути мерки за издигане на устойчивото развитие като условие за финансиране на бъдещи проекти. Сегашното правителство и институциите, които се занимават с тази тема, започнаха много активна кампания за информиране на обществото за смисъла от прилагане на принципите на устойчиво развитие. Първата конференция се проведе в София. На всяка територия в центровете за планово-икономическо развитие, тя има различен акцент.

Акцентът в Бургас бе върху проектите , които община Бургас развива по линия на европейските програми и тяхното значение за устойчивото развитие на територията.

Тук влизат проектите за интегрирания градски транспорт на Бургас, изграждането на Зона за обществен достъп, Общия устройствен план, важни комуникационно-транспортни съоръжения и възли.

В дискусиите участваха и представители на строителни форми, инвеститори и проектанти - членове на Камарата Съюза на архитектите. Целта бе след обсъждането да излязат някои елементи, които да бъдат подкрепени законодателно, за да се гарантира посоката за устойчиво развитие на териториите.

Източник: factor-bs.com


Виж коментарите (2)

Още по темата (77):
26.09.2012 Обсъждат проект за изменение на ОУП на Бургас
26.06.2012 Приеха подробния устройствен план за "Кьошето" без дебат
25.03.2012 Махнаха Павел Маринов от "Супер Бургас"
15.12.2011 "Супер Бургас" отпада от ОП "Транспорт", търси друго финансиране
21.07.2011 Валери Симеонов: Общият устройствен план е незаконен
21.07.2011 Кметът прогнозира: Бургас ще има най-добрите велоалеи на Балканите
Още новини от Новини от Бургас:
Румънец си помисли, че може да шофира напушен, закопчаха го в Кру...
Закопчаха криминален тип, обрал магазин в "Меден рудник"
Ето какво ще бъде времето днес
Важно! Затварят част от пътя от "Ветрен" към Бургас
Жена от имаше голям късмет, че тези хора откриха забравения от не...
Университет "Проф. д-р Асен Златаров" откри новата си академична ...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@burgas24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Burgas24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Burgas24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).