© Burgas24.bg | | За ремонтите в училищата и детските градини на територията на Община Бургас разказа заместник-кметът по образование и култура в Йорданка Ананиева:- Преди дни Ви запитахме къде и кога ще почивате през лятото, а Вие отговорихте, че няма да почивате, тъй като това е сезонът когато сте най-много заети и то предимно с училищни ремонти. В колко учебни заведения в момента се правят такива ремонти? - Община Бургас има общо 46 общински училища и 36 детски градини. В момента в ремонт са 32 училища и 23 детски градини, т.е. в по- голямата част от образователната инфраструктура на територията на Общината в момента има ремонтни дейности.
- По какъв начин се осъществяват ремонтите? С какви средства дали по оперативни програми или с пари от бюджета на общината? - Ремонтите се финансират по различен модел. Имаме средства по оперативна програма "Образователна инфраструктура", които ремонтни дейности се изпълняват в момента в седем образователни структури, в пет сгради. Другите средства са осигурени от общинския бюджет в рамките на капиталовата програма за тази година. Различен е моделът на финансиране, различни са видовете ремонти които текат. Там където ремонтите са по оперативна програма те са по-цялостни, включват много и различни мерки, които са предвидени. Тези, които са свързани с изпълнение на дейности по капиталовата програма, са в зависимост от това какви са потребностите на дадената образователна структура - подмяна на дограма или ремонт на санитарни възли и други.
- Казахте, че са по-големи ремонтите по оперативната програма. В кои учебни заведения се правят такива ремонти и какво се случва там? - По оперативната програма приключи ремонта на ЦДГ 2 "Ханс Кристиян Андерсен" . Там бяха приложени мерките по енергийна ефективност - топлоизолация, подмяна на дограма на всички павилиони, префасадиране на сградите. Приложени бяха и мерки по достъпна среда. Това е детската градина, в която имаме изградена достъпна архитектурна среда за хора с увреждания. Монтиран е асансьор, който може да обслужва децата и родители, които имат затруднения в предвижването. По оперативната програма ремонтираме сградата на училище "Иван Вазов" и електротехникума, които се помещават на едно място. Ремонтът там е обемен. Започнахме от покрива и той изцяло ще бъде подменен, тъй като открихме, че има компрометирани носещи конструкции. Там ще се прави и цялостен ремонт на отоплителната и електрическата инсталация. Ще бъдат боядисани и класните стаи. Друг голям ремонт се прави в сградата, в която се помещават две от елитните бургаски гимназии за изучаване на немски и английски език. Там почти приключва ремонтът, много малко са останалите довършителни работи. Там също имаме подмяна на дограмата, топлоизолация на покрива и на пода, подмяна на вратите, боядисване и циклене на паркет. Това е сграда в която повече от 20 години не е правен ремонт. Сградата беше в доста тежко състояние, а това са две гимназии, които са най-предпочитани в града ни и за това се радвам, че този ремонт се случва и той е така цялостен. И там ще бъдат подменени топло и електроинсталациите. Това което там няма да се случи е префасадиране на сградата, тъй като е облицована със специални плочи, които не позволяват да се направи топлоизолация. Друга сграда в която се извършва основен ремонт е училище "Елин Пелин". Тя също беше в много тежко състояние с компрометирана дограма. Това водеше от своя страна до много ниски температури през зимните месеци. Винаги когато започвахме работа след ваканция започвахме да мерим температурата от това училище. Мерките за енергийна ефективност бяха изключително належащи. Там също имаме цялостен ремонт на сградата - дограма, санитарни възли, всичко. Другият ремонт по оперативната програма, който тече в момента е сградата на строителния техникум - една стара сграда, която се нуждаеше от мерки по енергийна ефективност. Там сме планирани и външна топлоизолация с измазване на стените.
- Колко средства ще бъдат вложени в ремонтите на училищата и детските градини по оперативната програма и колко общината отпуска от своя бюджет? - Общата стойност на ремонтите по капиталовата програма е 9,5 милиона лева. От тях 4 179 000 лева са по оперативната програма, а останалите средства са с източник бюджета на община Бургас.
- Никак не са малко тези средства и със сигурност тяхното присъствие ще се почувства на есен в училищата. Ще Ви запитам и за един друг проблем. Преди дни кметът на Карнобат изпрати писмо до медиите, в което изразяваше опасения, че заради процедурите по обжалване на изпълнители по спечелени от тях проекти по "Образователна инфраструктура" и заради съдебните дела има опасност да не спазят изискуемите срокове по програмата и така да загубят парите. В Бургас има ли го този проблем с жалбите и как се решава той? - Да, това е нормална практика когато има обявена обществена поръчка и има много фирми които участват, нормално е фирмите които не са избрани да имат право да обжалват процедурата. Имахме и такъв случай при нас за двете от училищата пред Комисията за защита на конкуренцията /КЗК/. Но решението на КЗК бе в полза на община Бургас. Тъй като нямахме нарушения на закона ние нормално продължихме с нашата процедура. Това което ми се иска да кажа и ще дам пример, е че ние с този проект сме кандидатствали още през 2008 година. Така че е нормално през целия този период в който се планират дейностите да се предвиди срок, че процедурите могат да бъдат обжалвани. Това е част от демократичната процедура и понякога тя трябва да се извърви до край, за да може да се случат нещата. За това ние предвидихме срок, в който да може във времето да се случат всички процедури по закона за обществените поръчки и нормално през летните месеци да осъществим предвидените ремонти. Трудното при училищните ремонти е, че те трябва да се случат в точно определено време и това е времето на лятната ваканция. Всяко друго решение създава проблеми за намирането на подходяща база, за да се премести учебния процес. Трябва при планирането на дейностите по осъществяването на ремонтите максимално рано да бъдат стартирани, за да може да има време да минат всички процедури и да се случат ремонтите през летните месеци.
- Казахте, че е необходимо по-ранно планиране на дейностите и,че да обжалваш дадено решение е и признак на демокрация, но какъв е изходът - да оставим на морала на тези, които обжалват да го правят само когато наистина им са нарушени правата, а не заради "спорта" или са необходими по кратки съдебни срокове и бързо разглеждане на подобни дела, за да не се нарушават сроковете? - Право е на фирмите да обжалват едно или друго решение на възложителя. Понякога наистина се получава безсмислено жалене и това наистина създава проблеми в нашата работа. Наистина в законодателството е необходими да се предвиди по-кратък срок, за да може съответните компетентни органи да се произнесат и да може процедурите да вървят нататък без да се удължават прекалено сроковете. По същият начин се случват нещата когато приключва бюджетната година. Ако нещата се проточат прекалено дълго те трябва да се залагат в следващия бюджет, и да не могат да се усвоят средствата в рамките на бюджета в който са планирани ,а това наистина създава неудобства. Смятам, че законодателят с промените в закона за обществените поръчки, въпреки че се дава възможност всички процедури да се обжалват е предвидил по- голяма оперативност в която съответните органи да излязат с решение.
- Всяко лято говорим за училищни ремонти , а случвало ли се е да има извършени некачествени такива и каква е процедурата? - Да, случвало се е да има и некачествени ремонти. Това, което ние в направление образование правим, за да защитим качеството на ремонта е тристранното подписване на акт 19 за приемането на извършената работа. Той се подписва от фирмата-изпълнител от една страна, от инвеститорски контрол, който е назначен от община Бургас и задължително се подписва от представител на училището, от страната, която ще бъде ползвател. Случвало се е директорите на училищата или отговарящите за ремонта хора да не харесат едни или други дейности, които са извършени. Фирмата отново извършва ремонта там и едва след това се подписва този акт 19 и се върви към разплащане. Това е едната процедура, която защитава качеството на ремонтите. Друга процедура са съответните предвидени в договора гаранционни срокове. Случвало се е направени хидроизолации да протекат при дъжд. Това се дължи и на факта, че рядко правим цялостна хидроизолация и обикновено тя е частична на места където са се получили течове. При едни по-обилни валежи понякога се появява теч на същото или на друго място. Фирмата осъществява ремонта за своя сметка, там където е имало проблем по отношение на гаранционните сроковете, които фирмата е офертирала и защитила пред нас.
- Като говорим за ремонти в училищата имаме предвид повече вътрешното саниране, а ще бъде ли обновявана спортната инфраструктура в дворовете на училищата и къде ? - Тази година една част от капиталовата програма е предвидена за преасфалтиране на спортни площадки в училищата. Наистина има такива, които са в много лошо състояние, а това води до риск за наранявания и травми, когато децата провеждат часовете си по физическо възпитание, така че сме предвидили и в момента се правят такива ремонти. Друго на което кметът на общината Димитър Николов държи да бъде заложено в нашите програми и в дейностите по ремонт е наличната инфраструктура за плуване. Ние предприехме поетапно възобновяване на плувните басейни в училища и детски градини. В момента от три басейна в училища работят два, а другия чака да му направим и на него ремонт. В момента правим ремонт на басейна на детска градина "Ханс Кристиян Андересен". Той ще приключи някъде до десети август, за да може и най- малките наши съграждани да се учат да плуват. Поетапно се стремим да обновим и прилежащата спортна инфраструктура, защото е изключително важно да има място където децата да спортуват и това място да е достатъчно защитено. За наше голямо съжаление не може да направим всичко изведнъж. Планираме поетапно и постепенно ще може да обновим тази спортна инфраструктура в бургаските училища и детски градини.
- Ремонтите в училищата, за които общината отпуска средства все още ли стават с проект на ръководството на даденото училище и какви са плюсовете на този вид "заявка" да го наречем така ? - По този модел се осъществяват ремонтите по няколко направления, а не по всички. Това са направленията за подмяна на дограма, ремонт на санитарни възли, обновяване на спортните площадки, подмяна на оградите в детските градини и дълготрайните материални активи за кухните. Това са петте направления по които работим с проектно предложение на смесено финансиране. Предимството на този модел е, че всяко училище и детска градина които решат да подобряват своята инфраструктура се ангажира недвусмислено. За това е нужно решение на педагогическия съвет, т.е. цялата колегия застава зад идеята, че това е най-необходимият ремонт. След това училището или детската градина отделят от своя делегиран бюджет и се включват с една част от средствата необходими за ремонта. Когато човек е ангажиран по този начин той е съпричастен при осъществяването на ремонта в голяма степен и съответно в последствие милее повече за него. По всички тези програми, по които заедно осъществяваме дейността в комисиите при тръжните процедури включваме и представители на детско заведение или училище, които заедно с нас гледат съответната документация.
- При тези многобройни ремонти ще успеете ли на всякъде да приключите за първия учебен ден? - За началото на учебния процес на 15 септември всички училища и детски градини, които са в ремонт ще могат да посрещнат своите ученици и възпитаници в обновената база. Ремонтите ще бъдат приключили до тогава.
Източник: Агенция "Фокус" |