© Burgas24.bg | | Над седемдесет и пет процента от асансьорите в Бургас не отговарят на съвременните норми за безопасност. Те не отговарят на европейските изисквания, но държавният контрол е занижен заради конфликт на интереси, твърдят фирми от бранша и подозират корупция.Над 3 000 асансьорни уредби са били регистрираните в Бургаска област допреди десет години. Днес числото им вероятно сериозно е нараснало, като само в Слънчев бряг има над 600 асансьора, твърдят специалисти.
Точната бройка трудно може да се установи, тъй като част от устройствата са регистрирани в София. За сметка на това пък смело може да се каже, че почти без изключения асансьорите, произведени преди 2003 година, не отговарят на съвременните изисквания за безопасност. Нещо повече, ако стрикто се изпълнява Директива 95 на Европейския парламент, те трябва да бъдат спрени от употреба.
Въпросният документ носи названието Директива 95/16/ЕО на Европейския парламент за сближаване на законодателствата на държавите членки относно асансьорите и е приет от България още през 2000 година, като елемент от синхронизацията на законодателството ни с европейското. Според експерти вътре има залегнали няколко много важни изисквания към асансьорите.
Директивата, например, повелява специална инсталация при пожар в сградата да изключи външните повиквания, асансьорът сам да слезе на първия етаж и там да чака, а пожарникарите да могат да влязат в него със специален ключ и да го използват. В Бургас подобна инсталация има в бившата сграда на БТК /Новата поща/.
Второто важно нещо, според специалистите, е да има система за претоварване, която и да известява - ако при нашумелия инцидент в „Майчин дом" в столицата е имало такава, асансьорът не би тръгнал изобщо. Кабината не само трябва да остане на място, но и да извести за претоварването чрез сигнал. Капацитетът примерно е шест човека, когато влезе седмият - системата подава сигнал и той излиза, за да тръгне асансьорът. Затова има сигнализационна система и за пълен товар, и за претоварване.
По-новите асансьори имат такава система. Друг е въпросът дали тя е настроена, проверена и може да се задейства в случай на нужда, коментират специалистите. Според тях фактът, че за устройствата, произведени преди 1982 г., няма подобно изискване, не може да бъда оправдание.
Важно европейско изискване е пътническите асансьори да имат кабинни врати, за да няма т.нар. реактивно движещи се стени. Наличието им е предпоставка за инциденти, независимо от факта, че старите асансьорни кабини имат предпазни клапа и праг. При всички случаи трябва да има и двустранна връзка на кабината с портиер или домоуправител за случай на засядане. В старите асансьори няма, но трябва да се сложи.
Директивата казва, че решетки вече могат да се слагат само на товарните асансьори, но там трябва да има и т.нар. фотозавеса, и тя всъщност контролира дали има някакво движение в полето между нея и решетката - ако има, асансьорът трябва да спре.
Подмяната на старите асансьори с нови, отговарящи на всички изисквания, обаче, не е евтино удоволствие. Към днешна дата една нова уредба за 18-етажен блок, каквито в Бургас има немалко, би излязла на цена около 60 000 лева. При това не е ясно дали подмяната има как да влезе към програмите за саниране на сгради, за да се спестят поне част от разходите. Ресурсът на един асансьор в частна сграда се изчислява за тридесет и три години, в обществена - за 15.
Проблемът е много сериозен, защото става въпрос за живота и здравето на хората. В предни години също не са липсвали инциденти, припомнят дългогодишни кадри. Още преди 1989 г. е имало трагични случаи в Бургас и Карнобат. Един от тях - в Бургас, е бил при спиране на тока. Асансьорната врата е била с голям прозорец и заседналият се опитал през него да се измъкне, но в това време токът дошъл и кабината се задвижила...
В Бургас около 30 лицензирани фирми се занимават с текущата поддръжка на асансьорните уредби. Сравнително малка част от тях, обаче, правят застраховка на асансьорите срещу злополука, включително и за обезщетяване на трети лица. Застраховката не се изисква по закон, но дава сигурност на работещите с перспектива фирми.
Според браншовици големият проблем е с контрола от страна на държавата. По повод на нашумелия инцидент в столичния „Майчин дом" Илия Златанов, представител на фирмите производители и вносители на асансьори, заяви пред БНТ, че отговорност в случая трябва да се търси от Държавната агенция за метрологичен и технически надзор. По думите му причина за пропадането на родилките е, че асансьорът, както и повечето в страната, не отговаря на никакви съвременни условия на безопасност.
Срещу агенцията има недоволство и в Бургас. Обединение на асансьорни фирми, назоваващо се Сдружение от фирми срещу корупцията /СФК/, твърди, че от Регионалния отдел на Инспекция за държавен технически надзор има издадени редица удостоверения на различни специалисти, в това число и асансьорни монтьори, без проведен курс, а само срещу „пари в плик".
„Всички тези „специалисти" след това веднага започват работа, без да знаят как...да пуснат асансьора", посочва СФК в сигнал за конфликт на интереси и корупционни практики, адресиран до Инспектората на ДАМТН и Министерството на икономиката, енергетиката и туризма.
Според сигнала на сдружението има натиск срещу асансьорните фирми да подписват договор за надзор на съответните съоръжения само с една, толерирана от държавни служители, фирма.
В своя сигнал браншовиците твърдят, че в течение на няколко години са издадени няколко десетки актове за първични прегледи на асансьори, които дори не били монтирани. „Сдружение на фирми срещу корупцията счита, че... освен явна корупция и конфликт на интереси има опасни действия за безопасността на хората, ползващи съответните асансьори", се казва още в писмото до по-горните инстанции. Адресантите му са посочили в него и списък на различни бургаски адреси, на които работят асансьори, „узаконени без да е извършен краен контрол от лице, оценяващо съответствието."
Според специалисти системата за аварийно спиране на асансьорите при пропадане е много надеждна, ако проверката й се прави както трябва. Подобна трябва да се осъществява на всеки три години от ИДТН, за да се установи дали се заклинва както трябва, т.е. да се види дали функционират т.нар. хващачи. СДК обаче изразява съмнение, че задължителните проверки се правят според изискванията на нормативните документи.
Бургаските фирми са сигнализирали за подозирани нередности още през есента на миналата година съответните органи. От Инспектората на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор съобщиха, че въз основа на подадения сигнал е направена проверка. Предстои тя да бъде финализирана, доколкото по изнесените факти тече и прокурорска проверка.
Източник: в. "Черноморски фар" |