46 регистрирани деца аутисти в Бургаско
46 са регистрираните деца аутисти в Бургаска област, които едновременно посещават дневната и индивидуална форма на обучение. Това каза Виолета Илиева, директор на регионалния инспекторат. Тези, които посещават индивидуалната форма на обучение, са много малко на брой, тъй като здравословното им състояние е по-тежко. Дневната форма на обучение е характерна както за масовото училище, така и за детските градини. "Разчитаме много на колегите специалисти, завършили специална педагогика като всеки такъв специалист има график за индивидуална работа с всяко едно дете", поясни Илиева.
Както всички деца, които имат някакво нарушение в здравословното си състояние, така и децата аутисти ползват възможността да преминат през екипа за комплексно педагогическо оценяване със съпредседател с експерт по интегрирано обучение. Минавайки през тази комисия, децата получават насочване към определено училище, като наредбата позволява във всеки един клас да бъдат приети до две деца с различни нарушения. Децата с това страдание попадат в тази група, като това са деца със специални образователни потребности и ползват ресурсното подпомагане на учители със специална педагогика. Родителите трябва да знаят, че всеки месец тази комисия се свиква в Регионален инспекторат по образование, подава се молба по образец и независимо какъв дали е началото , средата или края на годината детето може да получи насочване към което и да е училище. Във всяко едно училище или детска градина могат да постъпят деца с такова страдание само да не са запълнени свободните места.
"Няма причини директорът да приема дете, насочено от този екип и да откаже приемането на деца със специални образователни потребности. Тези деца се интегрират. Такава политика се води от няколко години. Съпротивата на обществото е намаляла изцяло. Бих казала, че почти я няма и всяко такова дете се приема с разбиране и всички откликват на страданието на семейството", каза още Илиева.
От тази година има организирани 5 центъра и Бургас е един от тях, в който работят четирима от училищните психолози, които са включени в екип за кризисно разрешаване на определени проблеми. "Там, където ситуацията при тези деца със специални потребности е неразрешима с ресурса, който го има във всяко едно училище, тогава директорът сигнализира в инспектората и по определен механизъм се събира този екип за разрешаване на критични ситуации и последният се занимава с обследване и диагностика на проблема. Такъв случай имахме наскоро в ОУ"Княз Борис I"", добави още директорът. Учителите се назначават в ресурсен център и чрез него се прави график в зависимост от заболяването на учениците директорът на ресурсен център насочва подчинените си към съответните училища.
Източник: Радио "Фокус"