Обичайната практика на НАП при закъснение на плащането на подоходния данък е да уведоми длъжника чрез напомнително електронно съобщение и чрез звеното за събиране на задължения в колцентъра си. Ако в договорения срок не постъпи очакваното плащане, случаят се предава на публичен изпълнител, който започва принудително изпълнение. В процеса на принудително събиране публичният изпълнител на НАП може да запорира заплатата или друго имущество на длъжника, а при продължаващо неплащане това имущество може да бъде обявено на публична продан.
"Принудителното изпълнение е еднакво нежелано и за длъжника, и за държавата. Затова първото, което правим е да насърчим доброволно плащане чрез уведомителни мейли и обаждания на колцентъра и едва в краен случай да използваме принуда. Този подход е по-икономичен и ефективен.", каза по повод на течащата кампания директорът на дирекция "Събиране" в НАП Боряна Жилова.
От НАП отчитат промяна в поведението на лицата като все повече данъци и осигурителни вноски се декларират и плащат в срок. Ако през 2014 г. делът на доброволно платените задължения е бил 77,7 %, то към 30.06.2015 г. вече достига 83%.