Точковата система позволява да се отчетат повече детайли на самия хотел, а не машинално да се броят телевизори или наличието на басейн с определена дълбочина.
Категоризацията на бизнеса залага на качеството на предлаганата услуга и общото впечатление, което оставя престоят в хотела на туриста, както и сигурността и спокойствието му. А всяка екстра и допълнителна услуга се оценява от 2 до 25 точки, според това доколко е базисна и дали е глезотия. Така повече стойност на хотела носи чистотата, видът на обзавеждането според това доколко ново или запазено е, големината на стаите, обслужването, наличието на пост терминал, конферентни зали, дали се предлагат услуги като пране, гладене, трансфер, рент-а-кар и куп други детайли, които са важни за доброто прекарване на гостите.
Към родната система вече имат интерес и от други държави, които искат да я внедрят именно заради детайлите.
Звездите на Българската асоциация на експертите в туризма (БАЕТ) се дават на хотелите за срок от три години, но се отнемат при системни нарушения, а всяка жалба на клиентите се разглежда от експертите на асоциацията. При установени първи пропуски хотелите се глобяват до 250 лв.
Контролът се осъществява редовно, като за по-високия клас хотели това става и чрез гостуване на тайни клиенти. Те резервират хотелска стая за максимум две нощувки за сметка на собственика. Той обаче не знае кога ще се появят тайните клиенти и как ще изглеждат. След настаняване, ползване на услуги и заведения те му обясняват изводите си. Звездите по алтернативната категоризация се дават след проверка на всички детайли по точковата система. На хотела това струва еднократно веднъж на три години между 100 и 500 лв., според звездите, които е получил. Къщите за гости пък плащат от 100 до 250 лв. По системата вече са категоризирани 20 обекта в страната. Знакът, по който ще ги разпознаете, е съответния брой звезди наредени над планета с логото на БАЕТ.