Зам.-министър Захари Христов: Две фирми, събиращи тол такси вместо АПИ, са взели 57 млн.лв. комисионна

Автор: Екип Burgas24.bg
Коментари (0)
22:38 / 06.07.2021
1175
Две фирми, събиращи тол такси и плащания за електронни винетки от името на Агенция "Пътна инфраструктура“ като национални доставчици на услуги, са получили 57 млн. лв. от комисионни. Те вземат по 7% от стойността на всяка винетка и тол такса. Това съобщиха от МРРБ, като цитират изказване на зам.-министър Захари Христов в телевизионно интервю.

Той посочи, че това е притеснително, а на въпрос от него към бившия ръководител на тол управлението – Олег Асенов, защо са точно тези две фирми, той не е отговорил.

Зам.-министър Христов направи сравнение, че преди 2019 г., когато винетките са били хартиени, отделът, който се е занимавал със събираемостта  в АПИ, е бил от 12 души, които са получавали комисионна само от 1,5%.

Заместник-министърът каза, че за изграждането и управлението на тол системата са сключени 28 договора. Основният е за изграждане на системата за 180 млн. лв. с "Капш Трафик сълюшън“. По-късно в процеса на проектиране и изграждане са сключени още 27 отделни договора за 46 млн. лв. за допълнителни дейности.

"Седем месеца след сключване на основния договор е сключено споразумение с промени на основни елементи по основния договор, но се запазват финансовите параметри, като става дума за допълнителни възлагания на дейности“, посочи Христов. Той допълни, че в същото време в тол управлението няма звено, което да следи изпълнението на тези договори, както и няма утвърден вътрешен правилник за дейността на службата. 

Заместник-регионалният министър обърна внимание, че от 295 изградени контролни точки (камери) на системата функционират около 30 броя. По думите му това поражда въпроса защо е било платено да се изградят 295 точки. "Кой носи отговорност за парите, дадени за камери, които не работят. Освен това от 295  контролни точки - 195 са стари преброителни пунктове на АПИ, на които са сложени само камери. Тоест, “Капш“ са изградили само 100  контролни точки. В същото време точките и центровете за данни към тях - за над 100 млн.лв., не са застраховани“, коментира Христов.

Той посочи, че е затруднена комуникацията с "Капш“, откъдето не дават информация с колко души екип поддържат софтуера на системата, а за това те получават 2 млн. лв. на месец по силата на петгодишен договор. С дружеството има и 4 споразумения, които са конфиденциални. Едно от тях гласи, че "Капш“, които би трябвало да осигуряват поддръжка,  нямат ангажимент да доставят резервни части за тол системата, а е ангажимент на АПИ. "Сега ако един ТИР бутне рамка, никой не знае какво ще се прави“, подчерта Христов.

Той припомни, че от старта на тол системата  на 1 януари 2019 г. за първата годината са събрани 392 млн. лв. от винетки. За 2020 г., когато вече се плащат и тол такси от товарни коли, са събрани с 592 хил..лв. по-малко. "Над 80% от тази събираемост е от винетки. Ако бяхме оставили АПИ да събира винетките, а тол управлението – тол такси, сметката щеше да е скандална. Т.е. българският данъкоплатец продължава да издържа цялата система с таксите за винетки“, коментира Христов. Според него ако тол системата продължи да функционира по този начин още 50 години резултатът ще е същия. 

"Твърденията на Асенов, че спадът на приходите се дължи на коронавируса и намалелия трафик са неверни. Въпросният господин е бил външен консултант при изграждането на тол системата, а след изграждането той я оглавява. Тук се преплитат интереси“, каза Христов.

Той запита и защо Олег Асенов е изключил 200 км оптична мрежа, заложена в проекта за свързване на граничните пунктове и оставя връзката да е през мобилни оператори.

"Г-н Асенов не отговори също защо е избран най-скъпият вариант на тол системата. В същото време при най-скъпата електронна система има необработени 200 000 нарушения за 70 млн. лв., защото се вкарват ръчно“, каза Христов. "Не може да купиш най-скъпата тол система и да имаш 200 хиляди необработени глоби за 70 млн. лв. Това е парадокс, откъдето и да погледнеш“, отбеляза той. 

Зам.-министър Захари Христов подчерта, че при изграждането на тол системата е трябвало тол управлението да бъде единствено управление на системата. След това се оказва, че то не може да управлява системата и предоставяме договор на “Капш за 140 млн. лв. за срок 5 години да управлява системата.

Виж коментарите (0)
Още новини от Национални новини:
Десетки работници на Енергото напускат - цели области могат да ос...
Луций Цезар или Гай Цезар? Разкрита е самоличността на статуята, ...
Андрей Райчев: В парламента има жалки усилия на оцеляващи хора да...
Meteo Balkans пусна пълна прогноза за времето за декември, снегът...
Кузман Илиев: Много важни се помислиха тези в парламента
На 76 години си отиде конституционният съдия Благовест Пунев


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@burgas24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Burgas24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Burgas24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).