Лицево разпознаване ще се прави по време на теоретичния изпит за кандидат-шофьорите. Това съобщи Георги Тодоров, заместник-министър на транспорта. Преди влизане ще се сканират личните карти на кандидатите, а след това ще се снимат докато решават листовките и изображенията ще се сравняват.
Това ще пресече възможността кандидатите да си разменят работните места, което няма да позволява някой да решава теста вместо друг, обясни още той.
Новата система трябва да заработи до края на март, когато ще бъдат пуснати и новите терминали за провеждане на теоретичен изпит на шофьорите. Въвеждането на изолирани кабини, в които да се отделя всеки кандидат-шофьор е част от мерките, които ведомството ще вземе срещу манипулирането по време на изпитите за книжки, обясни Тодоров.
Местата в кабинетите ще бъдат изолирани едно от друго така, че кандидат-шофьорите да нямат физически или визуален контакт помежду си.
Предвижда се още курсистите да минават през скенери за метал. Целта е да не се проверяват за мобилни устройства, чиято употреба е забранена. Очаква се в залите ще бъдат монтирани системи за контрол на изпитния процес, апаратура за регистриране на сигнали от електронни устройства, както и система за автоматично известяване и записване на сигналите при тяхното засичане.
Ще бъде осигурена и специализирана мобилна техника, с която изпитващият да проверява за излъчвани сигнали от електронни устройства по време на изпита. С решение от миналата година листовките кандидат-шофьорите ще решават само в областните представителства на "Автомобилна администрация", които са 27 в цялата страна.
Освен това продължава и дейността на работната група, която ще променя въпросите в листовките, каза още Тодоров. И допълни, че срокът е удължен заради смяната на ръководството на ведомството. Миналата година са извършени над 3600 проверки на учебни центрове отчете още зам.-министърът. От тях на 90 са наложени санкции, а анулираните изпита са 280.
През март се очаква да заработи и софтуер, който онлайн ще следи технически преглед на автомобила, каза още Тодоров. И поясни, че информацията ще отива директно в Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА), като служителите ще могат постоянно да я следят реално време. Става въпрос за данните от трите уреда, на които се изпитва автомобила, това са стенд за спирачната система, димомер и газ анализатор. Освен това софтуерът на практика ще дава крайното решение на прегледа, допълни Красимир Калайджиев, изпълнителен директор на ИААА.
Ще може да се следи дали наистина се извършва преглед и какъв е регистрационния номер на колата, уточни още Тодоров. По думите му до сега информацията за показателите на автомобила се съхраняваше само в пунктовете и служителите на "Автомобилна администрация" можеха да я следят в реално време, а проверки можеха да се правят само на място. Той обясни още, че това позволява промяна на стойностите им или въвеждане на фиктивни прегледи. Целта на новия софтуер е да се избегне именно субективният фактор при провеждането на годишните технически прегледи.
У нас работят над 1000 пункта за годишни технически прегледи. За година извършените проверки са около 3000, при които са съставени над 550 акта. От тях 134 са за издавани документи за техническа изправност на автомобили, които не отговарят на изискванията или не са били представени за преглед. При 15 от случаите е констатирано извършването на преглед със съоръжения и средствата за измерване, които не отговарят на изискванията. Започнала е процедура по отнемане на разрешителното за работа на 15 пункта, като два са вече с взети права.
Повече от 4 млн. автомобила се движат по българските пътища, от които по-малко от 15% са под 10 г. Това каза Александър Миланов, председател на Асоциацията на автомобилните производители. Според него трябва да се работи за повишаване на изискванията при регистрацията на коли, втора ръка, идващи от Европа. По думите му те трябва да минават подробен и надежден технически преглед, преди да бъдат пуснати за движение у нас. Експертът посочи още, че трябва да има регулаторни мерки за хората, които инвестират в поддръжката на своите коли.
Източник: Монитор