© 24 часа | | Може би се чудите какво общо имат тези надписи със застраховките. Попитайте шофьорите с "Каско" в "Бул инс", "Армеец" и "Лев инс". Стикери с тези надписи стоят на колите с валидни полици в трите дружества, които са сред лидерите в този тип полици, показа проверка на "24 часа".Така въпреки забраната за поставянето на лепенки и знаци върху автомобилите с "Каско" пак може да се видят такива. И макар че по тях няма данни за застрахователя, в общественото пространство се знае коя компания с кой стикер се свързва.
Именно това трябваше да се избегне с промените в Кодекса за застраховането, влезли с сила от 8 октомври миналата година. На застрахованите коли след тази дата не трябва да се слагат лепенки и знаци с данни за застрахователя и срока на валидност на полицата, които да издават, че има такава.
По настояване на МВР бе въведена тази забрана, за да се предотвратят кражбите на автомобили и застрахователните измами.
Някои дружества, които са сред лидерите в "Каско" застраховането обаче, са измислили начин да отличават колите с полици при тях от останалите.
Автомобилите, застраховани в "Бул инс" например, имат лепенка на "Пътна помощ" върху стъклото на една от вратите с надпис BAS (от Bul Auto Service). На нея са записани телефоните, на които да се обадите в случай на инцидент.
Слагат я в пунктовете, където се прави огледът и заснемането на автомобила, обясниха шофьори, минали неотдавна през процедурата. "Има лепенка и винаги я е имало, но тя няма нищо общо с "Каско", това е външна услуга", обясни Стоян Проданов, шеф на "Бул инс".
STOP на червено-син фон пък се вижда на колите с "Каско" в "Армеец". Преди да ми го сложат, ме попитаха дали го искам, като обясниха, че е добре да го имам, разказаха застраховани в дружеството. За лепенката им поискали 10 лв.
"При подновяване на полицата махаме стария стикер, който обозначава месеца и годината на валидност", обясни Румен Георгиев, шеф на "Армеец". Според брокери вторият допълнителен стикер, който стоеше на задните стъкла на автомобилите с надпис "STOP Автомобилът е маркиран", оставал. На новите клиенти пък слагали малко по-различен - само със STOP.
Лепенка с червен кръст с въпроса "Аз дарих, а ти?" на огледалото за задно виждане пък може да се види на автомобилите, застраховани в "Лев инс". Брокери също потвърдиха, че такива се лепят.
"Не слагаме нищо. В указанията за сключване на "Каско" и във вътрешните ни правила няма изискване да се поставя какъвто и да е знак", обясни Стефан Софиянски, изпълнителен директор на "Лев инс". Единствено имало изискване за оглед и заснемане и поставяне на аларми или имобилайзери за определени автомобили. Софиянски бе категоричен, че на неговата кола, както и на служебните автомобили няма стикери.
Другият мотив за отпадането на задължителното маркиране бе и натоварването на клиентите с допълнителни разходи. При обсъждане на мярката от МВР цитираха изчисления, според които за маркиране и стикери се харчат допълнително 40-50 млн. лв. на година.
И в момента обаче сключването на полицата в някои компании е свързано със събиране на такса. Тя се плаща при т.нар. оглед и заснемане на колата, без които не влиза в сила.
Процедурата се прави в специални пунктове след подписването на договора за застраховката.
Целта е колата да се огледа и снима от всички страни за стари щети, които впоследствие да не бъдат обявени за нови и да трябва да се плащат от застрахователя. По този начин предотвратяваме опитите за измами, мотивират се от дружествата.
Автомобилът се заснема, акцентира се и на отделни детайли като например фарове, врати, калници, стъкла и т.н. Снима се и таблото с километража, както и скоростният лост. Заснема се и номерът на рамата на автомобила, обясни Георги Железаров от пункт в кв. Изток.
Той допълни, че този номер, както и регистрационният се сравняват с данните от полицата, за да няма разминаване. Снимките се предават и записват в информационната система на застрахователя и при щета се ползват за сравнение.
20 лв. се събират от клиентите на "Бул инс" за огледа изаснемането, като услугата се нарича "информационно обслужване". Толкова струва тя и за шофьорите с полици в "Лев инс", като е наречена административна такса.
От "Армеец", ДЗИ и "Булстрад" обясниха, че огледът и заснемането се правят безплатно.
Недялко Чандъров, шеф на ДЗИ, обясни, че услугата се върши в техните офиси и агенции, като за целта разкрили още такива.
Пламен Шинов, директор на "Автомобилно застраховане" в "Булстрад", също разказа, че процедурата се прави от служители на компанията в офиси и агенции.
"Забраната за поставянето на стикери не се отнася за знаците, които не са обвързани със сключването на застрахователния договор, както и за тези, чието поставяне е изрично уредено с някакъв нормативен акт. Например все още е законово изискване поставянето на стикер във връзка с "Гражданска отговорност". Ако стикерът за пътна помощ например или друг не идентифицира кой е застрахователят, не е нарушение на закона".
Това обясниха експертите от Комисията за финансов надзор. Неин заместник-председател, който отговаря за застрахователния надзор, е Борислав Богоев.
От надзора са проверили общите условия на всички дружества и изводът е, че те са привели дейността си в съответствие със законовите изисквания.
В приетия през юли 2011 г. Закон за допълнение на Кодекса за застраховането бе предвиден тримесечен срок, в който дружествата трябваше да премахнат от общите условия по полицата изискването за поставяне на стикери като задължение на застрахованото лице. Срокът изтече през октомври.
В КФН засега не са постъпвали жалби срещу застрахователи, които продължават да изискват от клиентите си да имат стикер, уточниха от надзора.
Най-често потребителите по "Каско" се оплакват от размера на застрахователното обезщетение. Жалби има и във връзка с отказ за плащане, както и по отношение на неспазени законови срокове.
По всяка жалба КФН извършва проверка и при откриване на нарушения, съставя актове. Впоследствие зам.-председателят издава наказателни постановления за налагане на имуществени санкции. Възможно е да се стигне до откриване на производства по прилагане на принудителни административни мерки спрямо застрахователното дружество.
При приключване на всяка проверка КФН изпраща на жалбоподателя писмо, в което го информира за предприетите мерки по сигнала му.
Глоба от 50 лв. ще отнася всеки шофьор, който има по колата си знаци, белези или други индикации, свързани с "Каско". Санкционирането влиза в сила от 6 октомври. Тогава изтича преходният период, през който от автомобилите трябва да се премахнат всички стикери.
Няма да бъдат санкционирани хората, ако на части от колата им има микрогравировка, когато тя пряко или косвено не указва наличието на сключен застрахователен договор. Вече маркираните коли (гравиране на номера на рамата на отделни детайли на колата, които се крадат най-често) и тези, които по желание ще бъдат маркирани тепърва, не попадат в забраната.
Застрахователите могат да отнесат глоба и в момента, ако продължат да изискват поставянето им. За всяко неспазване на закона са заплашени с имуществена санкция от 30 000 до 60 000 лв., а при повторно нарушение - от 60 000 до 120 000 лв.
От 8 октомври 2011 г. дружествата не могат да изискват поставянето на знаци и белези по колите от клиентите си под никаква форма като предварително условие за влизане в сила на застрахователния договор.
Това не променя принципа на сключване - той продължава да е в писмен вид като полица.
Специални устройства срещу кражби монтират някои от застрахователите на най-скъпите коли или на тези, които са най-застрашени.
В "Бул инс" например слагат имобилайзери на новите модели БМВ. С тях се блокира възможността да бъдат запалени и откраднати. Устройството е безплатно за клиента.
В "Лев инс" също монтират за своя сметка системи за блокиране на запалването на повече марки автомобили - БМВ, "Фолксваген", "Ауди", "Сеат" и "Шкода". Условието е те да са на стойност над 15 000 лв. Това били едни от най-предпочитаните от крадците коли. На автомобилите над 2500 лв. пък се слагала аларма.
В "Булстрад" няма изрично условие автомобил да е с устройство против кражба. За някои марки, като БМВ например, компанията можеда го изиска, като се уточнява за чия сметка се прави, обясни Пламен Шинов, директор на "Автомобилно застраховане".
Недялко Чандъров, шеф на ДЗИ, каза, че в неговата компания не се поставят имобилайзери или други технически средства.
Източник: в. "24 часа" |