"Популярното в началото на прехода отваряне на магазин сега е едва на четвърто място", каза Светослав Билярски от Franchising.bg. "Той е предпочитан за нов бизнес само 16% от анкетираните", уточни той.
Проучването показва още, че на второ място сред решилите да станат предприемачи, е хранителният бранш, събрал 28% от гласовете им.
Секторът на услугите е трети с малко над една пета. На опашката са селското стопанство с 10% и производството и туризма - с по 8 на сто. Според Билярски причината за тези нагласи е, че за производство са нужни по-големи инвестиции.
Най-много от българите са готови да инвестират от 15 000 до 30 000 лв. в нов бизнес, сочи още проучването. 21% от анкетираните могат да си позволят за целта сума от 7000 до 15 000 лв. Друга една пета предвиждат да изхарчат за новото начинание не повече от 7 бона, 16% - от 30 000 до 50 000 лв и едва 6 на сто - над 100 000. Почти всички от планиращите да вложат до 30 000 лв. биха ползвали кредит.
До 2 години смятат да си върнат инвестицията 37% от решилите да започнат нов бизнес. Други 19 на сто са по-големи оптимисти, мислят това да стане още до края на първата година. Около една четвърт прогнозират да си възстановят капиталовложението до 3 години. Само 2% залагат на по-дълъг срок от над една петилетка. Основна причина за започване на нов бизнес за 31% от хората у нас е стремежът към независимост. Всеки пети анкетиран смята да стане предприемач, защото смята, че може да направи нещо повече в съответния бранш. Само 15% биха се захванали с бизнес заради липса на друга алтернатива, а други 19 на сто, защото имат нужда от допълнителни доходи. 12% от анкетираните имат намерение да започнат нов бизнес, защото са претърпели неуспех с досегашния.
"Най-често амбициите на анкетираните са от бизнеса си да си докарват по 2000-3000 лв. на месец", което обикновено е 2-3 пъти над досегашните им доходи, каза още Билярски.
Източник: в. "Монитор"