Борбата с продажбата на шофьорски книжки, фиктивно обучение и изпити у нас минава през пълна електронизация на процеса и постоянно видеонаблюдение, обясни шефът на автомобилната администрация. Той подчерта, че отпорът срещу видеонаблюдението е неистов, обжалванията текат въпреки две решения на КЗК в полза на новата система. Независимо от тези напъни процесът, който сме започнали, е необратим, категоричен бе той.
Идеята за шофьорския паспорт започва от въвеждането на електронна листовка, която да се съхранява в електронен архив. Така хартията ще отпадне като носител на информация, поясни Арнаудов и допълни, че системата не може да бъде пробита, защото ще е само вътрешна мрежа и всяко влизане в нея ще оставя следа.
Магнитният шофьорски паспорт ще се издава на човек за цял живот и всеки етап от неговите тестове ще бъде записан на него. Електронната система следи етапите на обучението да бъдат правилно въведени, да не се получава рязко "наливане" на шофьорски знания и умения. Провеждането на вътрешен изпит също ще бъде отразено върху паспорта. Ако загубите документа, ще се вади дубликат.
С паспорта ще се работи по следния начин, обясни Арнаудов: отивате на теоретичен изпит и сядате пред монитор и клавиатура като в телевизионна игра - никой не може да се оправдае, че не може да работи с две копчета! Компютърът предварително е определил в коя зала ще се проведе изпита ви. Ако я сбъркате и пъхнете картата си в съответния слот, системата ще ви уведоми, че не сте за тази зала и няма да ви генерира изпит
Ако всичко е наред и сте покрили всички условия - последователност на обучението, вътрешен изпит, листовката се генерира на момента с персонален протокол, вашето име, ЕГН. Когато приключите теста, вече знаете дали знанията ви са достатъчни за шофьор или не.
С електронния паспорт ще вървите за следващи категории, за опреснителни курсове, за изпит, ако са ви взели книжката, за възстановяване на точки и резултатът ще излиза мигновено, обобщи Симеон Арнаудов.
Засега еквивалент на тази система не съществува никъде в Европа и единствено в Япония е създадено нещо подобно, но там целият процес на изпита минава през симулатор, обясни шефът на автомобилната администрация.
Картата ще струва най-много 10 лв.
Най-много 10 лв. еднократна такса ще струва издаването на електронния шофьорски паспорт, заяви Арнаудов. В случая нито държавата, нито учебните центрове ще дават някакви пари за нея, а екипът, който я разработи, ще печели от еднократната продажба на тези карти. Реално загуба или оскъпяване на процеса няма да настъпи за никоя от заинтересованите страни - държава, обучителни центрове и водачи.
Източник: в. "Монитор"