Все повече българи теглят заеми, за да си плащат сметките
Над половината или цели 54% от анкетираните хора в България, участвали в международно проучване на финландската компания за гъвкави финансови решения и потребителско кредитиране Ferratum, твърдят, че в резултат от рекордните нива на инфлацията, изпитват затрудения да плащат битовите си сметки навреме и в частност задълженията за електроенергия и отопление. Отчита се нарастване на търсенето на малки заеми, с които клиентите заплащат все по-високите битови сметки.
Данните са от първото издание на международното проучване Ferratum Insights , проведено от финландската компания Ferratum на тринадесет европейски пазара, включително България. То изследва как рекордно нарасналата инфлация влияе на потребителите. Хората споделят информация относно поведението си при харчене, както и очаквани икономически проблеми за 2023 г. като финансови притеснения, спестовни планове и възможен интерес към инвестиране в имоти.
Данните показват, че нарастващата инфлация изпреварва индексирането на доходите на потребителите в България – едва 35% от участвалите в проучването българи споделят, че заплатите им са се увеличили достатъчно, за да съответстват на инфлацията. Затова се отчита тенденция много домакинства да свиват разходите си, като развлеченията и пътуванията са първите неща, от които хората у нас спестяват. Вече към тях обаче се причисляват и разходите за храна. Един от трима или 35% от запитаните потвърждават, че вече съзнателно харчат по-малко за храна, а двама от трима (или 65% от участниците) споделят, че са свили средствата, които отделят за забавления и почивки.
Според резултатите от проучването, българските потребители очакват, че вероятно ще разчитат на заеми, за да покрият сметките си за електричество и отопление, както и да се справят със значително повишените цени на храните. Същевременно обаче в очакванията си за финансовото си състояние през тази година, много повече хора у нас са оптимисти (44%) спрямо средно 30% в останалите европейски държави, включени в проучването.
Ferratum осъществява изследването с цел да познава още по-добре нуждите на клиентите и да им предостави подходящи решения при напълно прозрачни условия в контекста на актуалната икономическа обстановка.