© АПИ | Днес за движение бе открит последният участък от около 34 км от автомагистрала "Тракия". Това е лот 4.2 - от пътен възел "Зимница" до Карнобат (от км 291+000 до км 325+280). Проектът "Доизграждане на АМ "Тракия" лот 2, 3 и 4" е с обща дължина 115 км. Той се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и държавния бюджет чрез Оперативна програма "Транспорт" 2007-2013 г.Отсечката п. в. "Зимница" - Карнобат откриха президентът Росен Плевнелиев и министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева. На церемонията бяха министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов, председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Лазар Лазаров, инж. Илиана Захариева - член на УС, депутати, дългогодишни служители на държавната пътна администрация и др.
Общата дължина на лот 4 - от Ямбол до Карнобат, е 49,08 км. На 26 август м. г., за да се улесни трафикът през "Петолъчката", бе пуснато движението по лот 4.1 - отсечката от Ямбол до п. в. "Зимница" (от км 276+200 до км 291+000). Тя е около 15 км.
Изпълнител на строително-монтажните работи е Сдружение "Тракия IV"ДЗЗД. Стойността на договора е 209 646 720,00 лв. с ДДС. Строителният надзор е осъществен от "План инвест - Пловдивинвест - ЛОТ4" ДЗЗД. Договорът е за 974 400,00 лв. с ДДС. Авторският надзор е на Обединение "Виаплан-Бурда", чийто договор е 130 800 лв. с ДДС.
С пускането на последната отсечка от автомагистралата средната скорост ще се увеличи от 68 км/ч на 101-105 км/ч. От София до Бургас ще се пътува за около 3 часа и половина. Значително ще се повиши удобството и безопасността на пътуване. Транзитното движение, което десетилетия наред преминава през редица градове и села в областите Стара Загора, Сливен, Ямбол и Бургас, вече е изнесено извън тях. По-добрата инфраструктура ще стимулира икономическото развитие и туризма в региона, ще спести много разходи на гражданите и бизнеса.
Автомагистрала "Тракия" е част от Трансевропейския транспортен коридор VІІІ. Изграждането й е приоритетен инфраструктурен проект с национално и международно значение. "Доизграждането на АМ "Тракия" лот 2, 3 и 4" е първият голям пътен инфраструктурен проект, изпълнен по ОП "Транспорт" 2007-2013 г. Стойността на безвъзмездната финансова помощ е 699 648 287,32 лв. От тях от Кохезионен фонд на ЕС са 513 970 279,58 лв., а от държавния бюджет - 185 678 007,61 лв.
115-километровото трасе е разделено на три участъка.
Първият участък, открит на 1 юли 2012 г., е Стара Загора - Нова Загора. Общата му дължина е 31.8 км. На него са построени 20 големи съоръжения. Пътният възел "Стара Загора", който беше пуснат в движение 9 месеца предсрочно - на 13 октомври 2011 г., осигури безопасната връзка с две от най-натоварените пътни направления - Оризово - Бургас и Стара Загора - Димитровград.
Вторият участък Нова Загора - Ямбол - с дължина 35,7 км, бе пуснат на 12 юли 2012 г. На него има 18 големи съоръжения. Построяването на отсечката е съобразено с всички европейски изисквания за опазване на биоразнообразието. Издигнати са близо 8 км оранжеви мрежи с височина 4 метра, които гарантират безопасния полет на прелетните птици. Изградени са и мини-тунели под настилката за пресичане на дребни животни.
На третия участък Ямбол - Карнобат има 30 големи съоръжения - мостове, подлези, надлези, пътни възли и т. н. Три от тях са мостови съоръжения - над реките Тунджа, Мараш и Мочурица.
Общо по проекта са изградени 5 пътни възли, 9 моста, 36 надлеза, 15 подлеза и 3 пресичания с ж. п. линии.
С построяването на 115 км от "Тракия" със средства от Европейския съюз завърши цялостното изграждане на автомагистралата от София до Бургас, която е около 360 км. |