"Предприемаме мерки за намаляване на причините за замърсяване на въздуха с фини прахови частици. Затова ще бъдат намалени екотаксите, които се плащат за нови превозни средства, и ще бъдат увеличени за старите коли", заяви по време на дискусията екоминистърът Ивелина Василева. Тя уточни, че тарифата за нови коли ще бъде намалена с 5%, а за старите автомобили ще се увеличи с 3 на сто.
Според данните, които Василева представи, у нас има регистрирани над 3 600 000 автомобила, като 66 % от тях са на възраст над 10 години. Очакваният резултат от вдигането на екотаксата е да се ограничи вносът на стари коли които са едни от основните причинители на мръсния въздух у нас, и постепенно автопаркът в България да се подмени. Заради превишаването на нормите за фини прахови частици във въздуха, който дишаме, ЕК вече дори заведе дело срещу страната ни.
В момента при внос на кола от чужбина собствениците трябва да заплатят екотаксата преди регистрацията й в КАТ. Това става в някоя от фирмите, чиито офиси обикновено се намират на метри от каналите на "Пътна полиция" в страната. За всички коли, които са по-стари от 10 години, дължимата сума е 267 лв. След увеличението за тях ще се плаща вече с 8 лв. повече, или 275 лв. За возилата на възраст между 5 и 10 години тарифата сега е 253 лв, а за тези до 5 години - 200 лева. За най-новите автомобили сумата е най-тънка - 146 лева. Точно при тях се предвижда намаление със 7,3 лв, като таксата ще стане 138,7 лева.
Според вносителите на коли обаче и сега тарифите са прекалено високи. От автокъщите твърдят, че плащаме най-високите такси в целия ЕС.
След нас по високи тарифи били Словакия, където за старите коли екотаксата е 66 евро, и Холандия, където сумата е близо 40 евро.
Според данни на МВР вносът на стари коли у нас продължава да надвишава продажбата на нови возила. Заради това и делът на трошките, които са над 20-годишни, е най-голям - близо 1,5 млн. Автомобилите между 15 и 20 години пък са над 1,1 млн., а тези между 11 и 15 години около 700 000. Към средата на миналата година броят на превозните средства на възраст между 6 и 10 години е 403 191, а возилата до пет години са едва 133 941.
Автотърговци обясниха пред "Монитор", че продават предимно коли до 10-годишна възраст. Така че скокът от няколко лева в екотаксата едва ли би се отразил на пазара. "Ако някой е решил да си купи кола, едва ли ще се откаже заради 10 лв. по-скъпа такса"