В Топ 3 сме в Европа по заплати в този бранш, но желаещи за работа няма

Автор: Екип Burgas24.bg
Коментари (1)
09:16 / 21.11.2023
1505
Транспортният бранш у нас изпитва остър недостиг на професионални шофьори. Затруднението в сектора, свързано с липсата на достатъчно водачи, е от години. Проблемът не е само в България, а в цяла Европа. По последни данни в ЕС не достигат близо 500 000 шофьори не достигат в целия Европейски съюз, обясни пред БНР директорът на Камарата на автомобилните превозвачи Димитър Димитров. По думите му, моментно решение на проблема у нас може да е облекчаването на режима за внос на кадри от трети страни. 

"Проблемът с липсата на водачи е дългогодишен. По последни данни около 500 000 водачи не достигат в целия ЕС. Неведнъж сме споменавали, че Пакетът за мобилност, който насила беше наложен от западните ни партньори, една от целите му е именно да реши този проблем с водачите във всичките по-големи западни държави", заяви Димитров.

Заради европейското законодателство в България беше въведено обслужване на едно гише - за наемането на чуждестранен гражданин, документи се подават в дирекция "Миграция" към МВР, част от документите се разглеждат от Министерството на труда и социалната политика, друга част биват разглеждани от ДАНС. Тази втора процедура се бави изключително много, алармират от бранша. Така в общия случай наемането на един водач от трета държава отнема около 6 месеца.

Ако не сме държавата, която плаща най-големите нетни чисти възнаграждения на водачите, то сигурно сме в топ 3 на Европа, отбелязва още Димитър Димитров.

"В Полша започнаха да работят може би десетки хиляди украинци като водачи на международни превози на товари. В съседна Сърбия в градския транспорт в Белград може би половината водачи са от Непал", дава пример той и допълва – наложително е да се облекчи режимът за внос на кадри от трети държави.

Димитров е категоричен, че вносът на работници от други държави е моментното решение.

Много от големите фирми имат свои автошколи за обучение на професионални водачи, заплащането също е високо. 

Автобусният бранш също е засегнат от липсата на професионални шофьори. Според Петър Захариев от Националното сдружение на автобусните превозвачи в България, който е собственик на транспортна фирма от Монтана, автобуси има, но няма кой да ги управлява. Това е и една от причините за затварянето на междуселищни линии. По думите му, липсата на държавна политика е основният проблем за задълбочаването на кризата:

"Проблемът с липсата на кадри в България е много остър, задълбочавайки се с всяка изминала година. Той е в резултат на липсата на каквато и да е политика на българските правителства в това отношение - обучение на подрастващото поколение и профилиране като шофьори, монтьори и друг технически персонал. Виждате как се справяме с този проблем и във Видин, и във Враца, и в Монтана, и в останалата част на България, но при нас е по-остро, просто се затварят т.нар. селски линии, затварят се и градски линии в тези градове. Защото първо няма пътници, но с не по-малка тежест е проблемът, че няма шофьори. Т.е. в момента ние като превозвачи имаме достатъчно брой автобуси да возим всеки ден по няколко пъти до всяко населено място, но няма шофьори, автобусите стоят."

Виж коментарите (1)
Още новини от Национални новини:
Фандъкова: Имаме подозрения, че се подготвя коалиция между ПП-ДБ,...
Ученици поправят оценки срещу 50 лв. и трият отсъствия
В търсене на председател на парламента: "БСП – Обединена левица" ...
Десетки работници на Енергото напускат - цели области могат да ос...
Луций Цезар или Гай Цезар? Разкрита е самоличността на статуята, ...
Андрей Райчев: В парламента има жалки усилия на оцеляващи хора да...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@burgas24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Burgas24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Burgas24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).