© | | "Общият брой нарушения, които констатираме при нашите проверки, намалява с около 10-ина процента на годишна база." Това заяви Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите. В КЗП постъпват около 15 000 жалби годишно, като тенденцията е броят им да нараства. "Това означава по-голяма активност на потребителите, които искат да защитят правата си, но и едно нарастващо доверие в институцията. Хората виждат смисъл в подаването на жалби", коментира Маргаритов.
Жалбите най-често са свързани с рекламации на дефектни телекомуникационни устройства, аудио-визуална техника и битови уреди. Статистиката за миналата година показва, че близо 70% от тях са решени в полза на потребителите.
По думите на Маргаритов и онлайн търговците са станали по-коректни. "Особено ясен спад на нарушенията се наблюдава в областта на онлайн търговията, където по последна статистика имаме около 37% намаление. И всъщност това може да се дължи на две причини. Първата е, че с развитието на този бизнес самите търговци се научават да спазват правилата. И другата е, че в резултат на контролната дейност, установяване на нарушения и налагането на санкции те вземат мерки и преустановяват нарушенията", пояснява той.
Маргаритов посочва, че КЗП е провела активна кампания през сезона "Лято 2015г.". Констатирани са разминавания в категоризацията, за които е информиран категоризиращият орган. При липса на категория пък обектите са били временно затваряни, макар че се наблюдава тенденция за намаляване на такива нарушения с около до 50%, подчертава ръководителят на ведомството.
"Проявихме и новаторство тази година - направихме проверки в заведенията за качеството на спиртните напитки. Взехме и проби, които изпитахме в акредитирани лаборатории. Имаше констатирани случаи, при които въпреки че напитката не беше опасна за здравето, тя бе с по-малък градус или не съответстваше на изискванията за определен вид алкохол. Имаше и един особено драстичен случай, при който заловихме в заведение наливен алкохол в бидони, което е абсолютно забранено", коментира Маргаритов.
Той оценява провелите се през лятото приемни като изключително успешни, тъй като в тях потребителите не само са имали възможността да получат съдействие за конкретен възникнал проблем по време на почивката си, но и да получават информация за своите права.
"Амбицията ни е да продължим с приемните и за зимния сезон. В неговото навечерие ще има една последваща проверка на обекти, при които през миналата година са установени нарушения. Важно е да проследим какво става на ски пистата, която затворихме миналия сезон в Чепеларе. Сега вече има нов нормативен акт с по-детайлни изисквания към скитрасетата, посочва Маргаритов в отговор на въпрос за предстоящото в контролната дейност на КЗП през новия зимен сезон. И допълва "Ще следим и нарастващото потребление за коледните и новогодишните празници - какви промоции се предоставят на хората, какви намаления се анонсират и дали са действителни, дали няма заблуждаващи рекламни послания, които да накарат хората да си купят нещо и после да съжаляват."
Друга идея на Маргаритов е провеждане на кампания за превенция на нелоялните практики, насочени към хората от "третата възраст". Съвместни екипи на КЗП и представители на съсловните организации ще извършват проверки, за да установят проблемите, с които най-често се сблъскват възрастните хора и какво може да се направи, за да не бъдат заблуждавани. |