Близо 60% от родителите плащат за допълнителни уроци на децата си, въпреки това над 47% от 15-годишните имат слаби резултати по български език и математика. Това показва одитът на Сметната палата, който обхваща периода от януари 2019 до края на юни 2023 година.
Траяна Иванова е учител по български език и литература в столичното 51 СУ "Елисавета Багряна. Макар нейните ученици да са получили високи оценки на Националното външно оценяване след 7 клас, като педагог тя има своето обяснение за резултатите.
"Това, което забелязвам в часовете по БЕЛ - наистина имат проблем с четенето с разбиране и въобще задачите, обвързани с четенето на текст и обработка на информацията от текст. Също голям проблем е и създаването на техни собствени текстове. Всичко им е поднесено на готово. Те имат първо интернет, социални мрежи. Четенето за тях е нещо скучно. Те търсят да има анимация, да има картинка", коментира тя пред
Bulgaria ON AIR.
Желанието за добро представяне по време на изпитите след 7 и 12 клас кара голяма част от родителите да инвестират в частни уроци, вместо да наблегнат на самоподготовката у дома, казва още Траяна Иванова.
"Частните уроци - най-често родителите прибягват до тях и то в последния момент, когато ги готвят за изпити. Разбира се, нямам нищо против, нека за самочувствие на детето, но има деца, които се справят много добре и без да ходят на частни уроци. Просто децата трябва да се съсредоточат, да седнат и да учат. Заради това казвам, че средата вкъщи е много важна", допълни педагогът.
Според одитния доклад на Сметната палата, 90 на сто от родителите искат промени в съдържанието и обема на училищната подготовка и учебните програми.