Учениците с вирусни симптоми ще бъдат отделяни в изолатори?
Изолатор за учениците с вирусни симтоми. Дни преди началото на новата учебна година училищата подготвят специални стаи за престой на деца със съмнение за COVID-19. Мярката обаче възмути родители и психолози, според които изолацията ще травмира още повече болните ученици.
Според насоките, дадени на училищата от просветното министерство, учениците, проявяващи признаци на коронавирус като повишена температура, кашлица или болки в гърлото трябва да бъдат незабавно отделени от останалите деца. Такъв изолатор вече има в столичното 119-то училище. До този момент помещението се е използвало като бюфет за продажба на закуски. След 15-ти септември обаче там ще идват учениците със симтоми и ще изчакват да бъдат взети от родителите си.
За да не се стига до изолатора, още на входа учениците ще бъдат посрещани от медицинската сестра.
"Сутрешният филтър ще се изразява в това температурата на всяко едно дете да бъде измерена с дистанционен термометър. Ако има такава ще бъде връщано", обясни медицинската сестра Венета Великова.
Следващата проверка ще правят учителите в класната стая.
"Ако някой учител забележи, че някое от децата има симтоми, които са по-тревожни, веднага ме викат, свалям детето съответно в изолатора и се обаждаме задължително на родителя", добавя Великова.
В един изолатор може да има само едно дете, затова по-големите училища като това са предвидили повече такива помещения. Освен бившия павилион за закуски, в изолатор ще се превърне и медицинският кабинет, както и кабината на охраната пред входа.
"Ученикът няма да бъде сам - до него ще има педагогически съветник, ако е необходимо, за да го подкрепи, медицинското лице евентуално, ако е необходимо или класният ръководител, ако е свободен", каза Диян Стаматов, директор на 119 СУ "Акад. Михаил Арнаудов".
В социалните мрежи родители се разделиха на противоположни мнения за това, правилно ли е детето да бъде изолирано на толкова видно място. Една част подкрепиха идеята, но други се възмутиха. От училището защитиха избора си с практичността на павилиона.
"Изключително близо до изхода на сградата, много лесно се дезинфекцира на ден по много пъти. Това ще е място, на което детето ще стои между 5 и 15-20 минути. Не бихме могли да го изнесем навън и да чака, защото може да завали дъжд, не е добре да киха и да кашля на открито", казва Стаматов.
Психиатри също видяха проблем в изолаторите.
"В очите на всичките деца в училището това ще е болното дете. Биха го сочили с пръст, биха му се подигравали. Наистина децата са много жестоки и измислят страхотни квалификации, които понякога остават и като прякори на съответните деца за цял живот", обясни д-р Веселин Герев.
Последиците върху психиката също могат да са трайни.
"При всяка една подобна ситуация - пребиваване в тясно помещение, споменаване на думата болест, вирус, училище, съученици би могла отново да отключи в неговата психика тези психотравмени ситуации и то да ги преживее отново с паническа криза", добавя д-р Герев.
Съветът на експертите е детето да не се затваря в отделно помещение, а да чака родителите си на открито в двора.