Учениците в начален етап пък ще минават в горен клас дори и да са завършили учебната година с двойка по един или няколко предмета, както е и в момента.
Предучилищната подготовка няма да бъде задължителна за 4-годишните хлапета. От ГЕРБ са се отказали от идеята си заради острата обществена реакция, с която се сблъскаха по времето на първия кабинет "Борисов". Тогава проектозаконът беше подготвен под ръководството на тогавашния зам.-министър на образованието Милена Дамянова. Вносител на сегашния проект, който е с известни корекции, отново е тя. В него е записано, че предучилищното образование е задължително за децата, които навършват 5 г. в съответната година.
Пада обаче долната граница за детска градина - родителите вече ще могат да записват хлапето си там от 2-годишна възраст, стига да има места. Първи клас започва както и досега от 7-годишна възраст. По решение на родителите детето може да бъде записвано и на 6 години.
Основното образование ще се завършва след седми клас, а не както досега след осми, предвижда още проектозаконът.
Гимназиалният етап ще се раздели на две части - от 8 до 10 клас и от 11 до 12 клас. Така учениците ще имат възможност да завършат училище в годината, когато навършват 16 г., тъй като по конституция образованието е задължително до тази възраст. Ако те решат да вземат диплома след 10-и клас обаче, тя няма да им позволи директно да кандидатстват в университет. Обучението в 11-и и 12-и клас ще бъде профилирано и съобразено с интересите на децата.
От ГЕРБ не са се отказали от идеята си частните училища и детски градини да получават държавна субсидия. С парите ще се покриват заплатите на учителите. Така частниците ще имат право да събират такси от родителите само за дейности, които не са финансирани от държавата.
Школата за сендовчета от миналото се завръщат. В проектозакона за училищно и предучилищно образование те са наречени иновативни училища. Те ще имат право да въвеждат нови методи за обучение, обясни пред "Монитор" вносителят на закона и депутат от ГЕРБ Милена Дамянова.
Образователният модел от миналото беше въведен от Благовест Сендов. При него децата не учеха по общите програми, а по експериментални.
Иновативните училища ще имат възможността да въвеждат нови, нестандартни и модерни методи за обучение.
Източник: в. "Монитор"