© Burgas24.bg | | Основен приоритет на националния железопътен превозвач е осигуряването на безопасността и сигурността на превозите на пътници и товари. Техническата безопасност е един от водещите елементи на цялостната система за управление на безопасността в "Български държавни железници" ЕАД. Системата за контрол и технически проверки на подвижния състав (локомотиви и вагони), е регламентирана с вътрешно-ведомствени нормативни актове и гарантира безусловното спазване на изискванията за безопасност и сигурност.
За да осигурят необходимото ниво на безопасност на железопътния състав, "Български държавни железници" ЕАД са изградили стройна структура от взаимно свързани дейности по техническо поддържане и ремонт на подвижния състав, технически прегледи, независим мониторинг и управление на безопасността.
На определени изминати километри (пробег) или дни в движение, всички локомотиви и мотрисни влакове преминават през технически преглед, като това е задължителна част от цикъла за извършване на прегледи и ремонти в съответствие с нормативната уредба за този тип подвижен състав. Техническите прегледи се извършват съгласно правилник за ремонт на съответната серия локомотив или мотрисен влак, в който са описани необходимите операции, които се извършват. След извършване на всички предвидени ремонтни операции и настройки, локомотивът/мотрисният влак се приема от ремонт и се предава за експлоатация от специално сформирана комисия. Комисията дава писмено заключение за годността на локомотива/ мотрисния влак за безопасна експлоатация.
На всички пътнически вагони се извършва и ежедневен технически преглед в депо или екипировъчен пункт. Този преглед касае годността на вагона за безопасно движение, както и безопасността и сигурността на пътниците. Понятието "Сертификат за безопасност на возилата и за съответната квалификация на персонала зает с управлението им", е въведено с чл. 45 и чл. 46 от Закона за железопътния транспорт от 01.01.2002 г. Задължението на "БДЖ" ЕАД да осигурява собствения си подвижен железопътен състав със сертификат за безопасност произтича от чл. 38, ал. (3) от същия закон. Редът за лицензиране на лицата, издаващи сертификат за безопасност, както и издаването на самия сертификат, са регламентирани в Наредба № 42/06.07.2001 г. за лицензиране на железопътни предприятия за превоз на пътници и/или товари и на лицата, издаващи Сертификат за безопасност.
Целият подвижен състав на "БДЖ" ЕАД е преминал през процедура по сертифициране от Националния изследователски институт по транспорт ("НИИТ" ЕООД), след което му е издаден сертификат за безопасност. Сертификат за безопасност № 25/01.07.2004 г. е издаден за 7 458 бр. товарни вагони, 773 бр. пътнически вагони и 544 бр. тягов подвижен състав (локомотиви, електрически мотриси и дизелови мотриси). Други 1 170 единици подвижен железопътен състав са сертифицирани със сертификати с номера от № 25-1/04.09.2007 г. до № 25-19/07.01.2010 г.
Сертификатът за безопасност е с валидност 5 (пет) години, т.е. за описаните в Сертификат № 25/01.07.2004 г. возила валидността е изтекла на 01.07.2009 г. Във връзка с изтичането на срока на Сертификата са провеждани разговори с Националния изследователски институт по транспорт (лицето, притежаващо лиценз за издаване на съответния сертификат) за уточняване на параметрите по евентуалния договор за сертифициране.
Междувременно настъпват промени в европейското законодателство - Директива 95/19/ЕС е отменена с Директива 2001/14/ЕО и е приета нова Директива 2004/49/ ЕС, която доуточнява, че за да има железопътното предприятие сертификат за безопасност, то трябва да има изградена система за управление на безопасността - (СУБ), каквато е изградена и функционира в "БДЖ" ЕАД. Двата нови документа на Европейския съюз - Директива 2001/14/ЕО и Директива 2004/49/ ЕС, не изискват наличието на срок за подновяване на "Сертификата за безопасност на возилата и за съответната квалификация на персонала зает с управлението им".
"Сертификат за безопасност на возилата и за съответната квалификация на персонала зает с управлението им" е сертификат, който удостоверява пригодността на съответния вид подвижен състав да се движи по железопътната инфраструктура на РБългария.
В тази връзка, изтеклият срок на валидност на "Сертификат за безопасност на возилата и за съответната квалификация на персонала зает с управлението им" на част от подвижния състав на "БДЖ" ЕАД в никакъв случай не е основание за съмнения относно техническото състояние на локомотивния и вагонен парк на дружеството. |