Суперкомпютър връща България в битката за новия завод на Volkswagen

Автор: Екип Burgas24.bg
Коментари (3)
10:50 / 02.10.2019
1935
Докато няма подписано споразумение, имаме надежди заводът на Volkswagen да бъде в България. Това каза Стамен Янев, изпълнителен директор на Българската агенция за инвестиции, коментирайки очакваната бъдеща инвестиция на германския производител на автомобили в Югоизточна Европа.

"Нашето действие по привличането на Volkswagen не се крепи само на надежди, а на това, което българското правителство предлага като цяло – икономическа, политическа, финансова стабилност, възможности за развитие на бизнеса, добра инфраструктура, квалифицирани работни кадри. Докато няма подписано споразумение, ние трябва да правим всичко необходимо, за да се поздравим с успех“, каза Янев по БНР.

"Ние сме дали всичко, което е допустимо спрямо европейските правила, свързани с държавна помощ, така че да привлечем Volkswagen. Направихме максимума. Ще мислим и други варианти, така че да предложим още по-атрактивни условия“, обясни той. Те обаче са търговска тайна, посочи Янев. 

Готови сме да предоставим, това, което иска да постигне Volkswagen с тази инвестиция, допълни той и загатна за предимството на суперкомпютъра, с който ще разполагаме. "Нашата амбиция в голяма степен е не само да предложим възможност за Volkswagen да инвестира в България в своето традиционно производство, но и да надгради и да посрещне предизвикателствата на новите технологии и това, че в голяма степен концернът има инвестиционен план за развитие в сферата на електрическите автомобили“, каза Стамен Янев.

Очаква се германският автомобилен концерн Volkswagen да вземе окончателно решението си за очакваната инвестиция на Балканите в края на октомври. Засега концернът не е е произнесъл финално, посочвайки, че има нужда от още анализи и събиране на информация. ЕП също разкритикува концерна за водените разговори с Турция.

Междувременно производственият директор на марката VW Андреас Тостман заяви миналия четвъртък в Берлин, че компанията е "в заключителни преговори с Турция".

Дългосрочното отлагане на решението на Volkswagen за инвестицията, която все по-упорито се свързва с Турция, едва ли е случайно. То може би означава резерви от страна на компанията заради съществуващия митнически съюз между ЕС и Турция, който задължава страните да съблюдават правилата, валидни за страните-членки на еврообщността. Така турските държавни протекции, с които страната се опитва да спечели инвестицията, се оказват под въпрос и могат да породят санкции, твърдят експерти.

Според Юлиана Николова, директор на "Портал Европа" и експерт - участник в преговорите за България по този вид споразумения, има и чисто прагматични причини, които изискват от ръководството на компанията още размисъл и оглед на възможностите в Източна Европа. Тя смята, че промяната в данъчната политика и общата политическа нестабилност разколебават Volkswagen за Турция.

"Политическата нестабилност и това, че ЕС прави крачка назад в отношенията си с Турция – по-скоро това е по-силният аргумент, отколкото аргументът с неправомерната държавна помощ, защото тя в един или друг смисъл може да бъде оправдана. Може да се направят крачки тя да бъде доказана, че е необходима и че не нарушава правилата на вътрешния пазар. България не бива да разчита на слабости, които предлага турската страна, а трябва да намери начин да предложи по-добри условия, които да са по-атрактивни за Volkswagen, отколкото Турция“.

Голяма е вероятността България да загуби тази битка. Но е възможно вместо вложението от Volkswagen, у нас да дойдат други инвестиции, коментира по темата бившият министър на икономиката Николай Василев. Той отбеляза, че турският пазар е огромен и България не може да се състезава с това, а Турция може и да си позволи държавни помощи. Все пак Василев призна, че ако тази инвестиция отиде в Турция, ще бъде разочарован от политическа гледна точка, защото при сегашната международна геополитическа обстановка не отива точно на германска компания да предприеме този ход. По думите му ако не в България, тази германска инвестиция, трябва да отиде в ЕС.

Изпълнението на проекта в Турция би било политически противоречиво заради притесненията на ЕС за ограничаването на свободата на изразяване и правата за провеждане на демонстрации, според вижданията на евросъюза, при управлението на президента Ердоган. Аргументацията на Volkswagen е, че Турция е страна кандидат за членство в ЕС, отбелязва "Ройтерс".

Както е известно, германският Volkswagen Group обяви в края на миналата година, че търси място за нов свой завод в Източна Европа, който да стартира дейност през 2022 г. Директната капиталова инвестиция ще е над 1,4 млрд. евро и включва откриването на поне 5 хил. директно заети работни места. Впоследствие се очаква разкриване и на още хиляди допълнителни места в доставчици и обслужващи индустрии. Заводът ще е от т.нар. multi-brand вид, тоест ще произвежда автомобили от различни марки под шапката на групата, включваща Volkswagen, Audi, Skoda, SЕАТ и други.

Виж коментарите (3)

Още по темата (78):
04.02.2024 Нов завод ще произвежда 10 000 автомобила годишно в България
11.11.2023 Финансист №1 към бизнеса: 2000 евро заплати! Управител: Друг път!
30.04.2023 Най-голямата индустриална зона в България край Пловдив страда от липса на кадри, стартовата заплата е 1400 лева
21.12.2021 Министър Даниел Лорер оптимист за икономически растеж
18.03.2021 Голяма гръцка фирма се оттегли от България
06.02.2021 Ето защо Osram са продали завода си край Пловдив на мощни американци!
Още новини от Национални новини:
Първото уволнение, след случая с починалото бебе в Сандански, веч...
Валежите продължават, издадоха нови предупреждения
Политолог: Кабинетът "Главчев" се справя безобразно, но редовното...
Тежка катастрофа взе две жертви
Голям проблем с ваучерите за храна, засегнати са милиони
Доц. Наталия Киселова: Искам да се извиня на всички български гра...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@burgas24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Burgas24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Burgas24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).