Организацията с нестопанска цел може да образува колективни искове срещу фрапиращи юридически нередности в договорните клаузи и редица лоши практики, ощетяващи потребителите, дори ако при тях е подадена и само една жалба, обясни Деков.
Едно от делата е срещу "ЕВН България" заради практиката на дружеството да начислява няколко вида такси за включване след спиране на тока, независимо от причините.
Проучването на новото потребителско сдружение е показало, че австрийската компания "облага" за ново включване с близо 20 лв. такса абонатите си, като дори и тогава не им гарантира незабавна услуга.
За сметка на това те са едва ли не изнудвани да доплатят по-скъпо за експресно пускане на тока, което обаче също става след няколко часа, разказа адвокат Димитър Деков. Съществува и трета, още по-висока такса, ако всичко това се случи в неработен ден.
Всичко това първо отсъства в общите договорни условия между страните, а на второ място е в пряко нарушение на нормативните инструкции на ДКЕВР.
Според тях никъде не се визира подобна "наказателна" такса и дори се изисква електроразпределителните компании да възстановяват захранването максимум до 6 астрономически часа, независимо от причините за прекъсването му, обясни юристът пред БНР.
Във връзка с това Сдружението за правна помощ на потребителите настоява съдът да забрани като незаконна практиката за налагане на "такса включване" след спиране на захранването.
Неправителствената организация, която е от малкото лицензирани от МИЕТ за осигуряване на такъв тип правна помощ, апелира към гражданите да подават сигнали за всички нередности, с които се сблъскват в договорните си отношения с монополисти или други контрагенти, за което могат да се подадат колективни искове, заяви председателят Димитър Деков.
Още по темата (289): | |