© Bulfoto | | Продажбите на бира през август месец са спаднали с 10,5 на сто на годишна база. Потреблението е намаляло с повече от 300 000 хектолитра, което на практика е производството на една малка пивоварна, съобщи вчера Николай Младенов, член на управителния съвет на Съюза на пивоварите в България.
Според него обаче освен в лошото време причините за сериозния спад трябва да се потърсят и в други посоки. Притесненото консуматорско търсене също си казва думата, освен това населението ни е застаряващо и няма вероятност да се разшири пазарът, затова водещите компании разчитат на иновациите и новите марки, уточни Младенов, който ръководи най-голямата фирма в пивоварната индустрия у нас.От бранша не очакват и бум в приходите на хората, освен това слабият туристически сезон също си е казал думата.
В оставащите месеци до края на годината е трудно индустрията да навакса пропуснатите печалби, защото навлизаме в период, когато потреблението на бира и разхладителни напитки е значително по-слабо. На консумацията на тъмна бира, която е "зимна" напитка, също не може да се разчита особено, защото тя заема само 2% от всички продажби. По принцип половината от годишните продажби се генерират в периода май-август. Приходите на пивоварите у нас са около 450 млн. лева. Всяка година всеки пълнолетен българин изпива по 74 литра пиво, като по този показател попадаме в средата на европейската класация в това отношение. За сравнение чехите поглъщат двойно повече бира.
За цялостен спад в потреблението на безалкохолни напитки потвърди и Жана Величкова, изпълнителен директор на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България. Съществен спад има в категорията на студените чайове.
Тези напитки през последните години ставаха все по-търсени, но лошото време си е казало думата, убедена е Величкова. С намаление е потреблението на газираните напитки. Очаква се потреблението на нектари също да отбележи спад. Соковете, които са 100% натурални, обаче може да запазят нивото си от миналата година и дори да отбележат ръст. Енергийните напитки също имат увеличение, но техният дял на пазара е твърде малък и засега те заемат под 1% от пазара.
Страната ни е на дъното по потребление на сокове и нектари на глава от населението. У нас се пият по 8-9 литра годишно, докато в ЕС има държави, които пият по 25-27 литра. У нас тенденцията за спад е дългогодишна, защото тази премиум категория върви трудно на един беден пазар. В същото време в сектора са направени сериозни инвестиции и се очаква да има ръст в някакъв по-добър момент. При минералните води производителите очакват да се задържат на нивото от 2013 г. Годината обаче е много тежка за всички и дори е възможно да има фалити при най-малките предприятия, прогнозира експертът.
Източник: в. "Монитор" |