© | | Стартира национална информационна кампания за борба срещу нелегалната търговия на цигари, осъществявана в партньорство с Агенция "Митници", Министерство на вътрешните работи и Център за изследване на демокрацията. Организатор е Инициативата "Срещу незаконната търговия", в която пет тютюневи компании в страната се обединяват, за да работят с общи усилия за разрешаването на проблема с високите нива на незаконно потребление на нелегални цигари. Кампанията обединява усилията на бизнеса, държавните органи и неправителствения сектор.Изследване, регулярно провеждано от независимата агенция за пазарни проучвания AC Nielsen по поръчка на Инициативата "Срещу незаконната търговия", сочи, че за четвърти пореден период спрямо началото на 2012 г. (15.3%) нараства потреблението на цигари, непредназначени за българския пазар, което e ясен и тревожен сигнал за засилващата се негативна тенденция при нелегалната търговия. За второто тримесечие на 2014 г. нивото на потребление на нелегални цигари средно за страната достига до 20%, а градовете с най-високи нива са Сливен (70%), Свиленград (65.4%), Сандански (48.5%), Пазарджик (45,5%) и Пловдив (43%). Тaзи неблагоприятна тенденция е и една от основните причини Инициативата "Срещу незаконната търговия" да организира националната информационна кампания за борба срещу нелегалната търговия в сътрудничество с Министерство на вътрешните работи, Агенция "Митници" и "Център за изследване на демокрацията".
Нелегалната търговия с цигари включва контрабанда на цигари, предлагане и търговия с цигари без бандерол и разпространение на нелегално произведени цигари и други. В няколко направления са щетите и рисковете, с които тази дейност засяга обществото и държавата, като най-съществени са финансовите и социалните. Според данни на "Център за изследване на демокрацията", през последните 15 години финансовата щета от нелегалното разпространение на тютюневи продукти се увеличава поради нарастващата тежест на приходите от акцизи в държавния бюджет. От гледна точка на социалните щети, пазарът на нелегални цигари създава постоянна заетост на голям за размерите на България брой хора - близо 15 000 души, които всяка година продават около 140 млн. кутии цигари, а при нива от 20% на незаконна търговия с цигари бюджетът губи между 400 и 500 млн. лв., допълват от "Център за изследване на демокрацията". Около 400 000 души ще продължат да употребяват нелегални цигари. Тази масовост на престъпното деяние създава специфична култура на сива зона на закона. В дългосрочен план съществуват рискове както по отношение на включване в международни криминални структури, така и по отношение на нарастване на насилие, свързано с преразпределяне на нелегалния пазар на цигари.
Основното послание на кампанията за борба срещу нелегалната търговия на цигари е, че със закупуването на нелегални цигари на практика се подкрепят различни форми на организирана престъпност - трафик на хора, незаконна търговия с оръжие и разпространението на наркотици. То е предадено чрез риторичните въпроси "Ще му помогнеш ли да пласира повече дрога?", "Ще му помогнеш ли да продаде повече оръжия на улицата?" и "Ще му помогнеш ли да изпрати повече момичета в чужбина?", комуникирани върху информационните материали на кампанията.
С тази съвместна кампания Министерство на вътрешните работи, Агенция "Митници", "Център за изследване на демокрацията" и компаниите от Инициативата "Срещу незаконната търговия" се стремят да се повиши осведомеността на обществото и да се изостри вниманието към проблема, което е и част от пътя за неговото преодоляване.
Повече за Инициатива "Срещу незаконната търговия":
Инициативата "Срещу незаконната търговия" бе стартирана през 2010 г. Целта на инициативата е да се окаже съдействие на правоприлагащите органи в България в борбата с незаконната търговия с цигари. Незаконната търговия е сериозен проблем за българското правителство и за неговото решаване трябва да бъдат впрегнати всички възможни средства, тъй като незаконната търговия стимулира организирана престъпност, лишава държавата от бюджетни приходи, представлява риск за потребителите, улеснява тютюнопушенето сред младежите, вреди на законните търговци и влияе върху заетостта в България. Всяка година компаниите възлагат на независима агенция да проучи равнищата на потребление на незаконни продукти и представят резултатите на компетентните органи и институции, и на обществеността. |