© Burgas24.bg | | Ревящите пистови мотори, които си правят гонки по улиците на София и големите градове, ще бъдат спирани от движение. Машините развиват 17-18 хиляди оборота в минута и са с премахнати заглушители на ауспуха, което увеличава в пъти шума на двигателя. Със затоплянето на времето мотористите излязоха и особено вечер и през нощта, когато движението е слабо, карат бясно по булевардите.
На трупчета ще бъдат качвани и автомобилите с изтърбушени гърнета, които будят целия квартал, като се прибират, а от шума се включват алармите на паркираните в съседство коли. Това ще стане възможно след седмица, когато столичният КАТ ще получи първото устройство за измерването на нивата на шум от возилата. Засега са закупени общо 5 такива устройства, които ще бъдат разпределени в по-големите градове на страната. Те ще бъдат използвани в борбата на "Пътна полиция" с уличните гонки, които често смущават нощната тишина през летните месеци.
"Благодарение на усилията, които полагаме, в София в момента не се провеждат незаконни улични състезания. Има обаче собственици на спортни автомобили и мотори, които си форсират двигателите на място", коментираха от "Пътна полиция". Уредите вече са минали метрологични изследвания и предстои полицаите да бъдат запознати с методиката за използването им.
Шумните превозни средства ще бъдат спирани от полицаите и при работещ двигател ще се измерва колко децибела е нивото на шума. Ако надхвърля допустимите норми, колата или мотоциклетът на нарушителя ще бъдат спирани временно от движение, докато не монтира заглушител на ауспуха.
"Генерацията на състезателните автомобили е направена така, че вътре няма нужните обезшумители, а една права тръба, защото там целта е изгорелите газове да излизат по-бързо", коментира механик. Същият ефект търсят и собственици на по-стари возила, които ги тунинговат, без обаче да се съобразят, че не ги карат на писта, а в града.
При автомобили с ниска мощност ефектът не е особено забележим откъм постигане на по-добри динамични характеристики. За сметка на това обаче съседите отлично научават навиците на притежателите на подобни возила и знаят кога излизат и кога се прибират заради шума от изтърбушените ауспуси.
"При автомобилите има две гърнета, като в първото се намира катализаторът. Мотористите пък махат всички обезшумители, но оставят само външния кожух на ауспуха. Тогава от мотора се чува страхотен рев", разясниха още автомеханици.
От КАТ посочиха, че допустимите норми при мотоциклетите и автомобилите са различни. Предполага се, че проверките ще се правят през нощта на бензиностанции и кафенета, където си правят срещи любителите на високите скорости. Когато се прави тестът, шофьорът ще подава газ, за да се видят нивата на шума при по-високи обороти.
От "Пътна полиция" посочиха, че през деня устройствата ще се използват на каналите за регистрация, като табели няма да получават автомобилите, които не са в допустимите норми.
"В западните държави като Великобритания например има писти, но на тях също има норми за шум, за да не се смущават живеещите в близост до съоръженията", обясниха фенове на високите скорости, които предпочитат да показват уменията си на писти, вместо по шосетата.
Източник: в. "Монитор" |