© | | Квалификацията "организирана престъпна група" с участие на корабособственик като идентичност на умисъла и съпричастността на участващите в нея, не би издържала в съда и не би могла да бъде доказана от обвинението. Това би могло да бъде работна хипотеза на ранен етап от разследването, но тя ще отпадне, тъй като плавателния съд е бил чартиран или към момента на задържането е бил управляван от друг оператор, или моментен корабопритежател, по смисъла на Кодекса на търговското корабоплаване, заяви адвокат Константин Парчев, по повод задържания в Испания български кораб с наркотици.
Предполагам, че съдът ще освободи корабособственикът и без парична гаранция след гледането на мярката за неотклонение. Въпросът е принципен и засяга сигурността на плаването по море въобще, допълни юристът. Собственикът на плавателния съд по документи е обикновен наемодател. Той не набира екипажа си, нито избира товара си. Независимо от вида на чартъра, а именно дали е тайм-чартър или беърбоут-чартър, операторът е този, който избира хората, с които ще работи, както и товара, организира доставката му, както и отношенията с товародател и товарополучател, обясни адв. Парчев.
Според него флагът на България няма да бъде опетнен от неприятния инцидент, тъй като страната ни има традиции в корабоплаването, а и подобни инциденти не са рядкост в световен мащаб.
Що се отнася до другия задържан кораб в Истанбул, случаят е съвършено различен и представлява обикновена административна мярка, касаеща неуредени финансови взаимоотношения за реализиран бункер. Всеки един кредитор би могъл да иска от съответната администрация на конкретно пристанище задържане на плавателен съд на свой длъжник. Обикновено подозиращи подобни намерения, корабособствениците са склонни да правят някои хитринки, като смяна на името на кораба си, но тъй като всеки плавателен съд има ИМО-номер, понякога и това не помага, коментира още юристът. Практиката познава всякакви случаи. По този повод той припомни и случай от неговата практика - налагането на запор като обезпечителна мярка от Варненския окръжен съд на кораба "Леонид Луговой", собственост на Украинското държавно параходство, за незаплатен ремонт, както и дипломатическата активност при уреждането на спора. |