"Най-много се притеснихме за Люда, готвачката, която е единствената жена на борда", но и тя се справи отлично в тежката ситуация, разказа Валерий Горохов. "Не, не се уплаших, не съм фаталист", беше категоричен пом.-капитанът. Само някои успели да си вземат лични вещи от каютите, но на повечето в бързината целият им багаж останал на потъващия кораб. Руските моряци се надявали на чудо и най-много на своя покровител св. Николай да им помогне да оцелеят в бедствието.
Икона на светеца има и на кораба, каза Горохов. Той е от Ростов на Дон, където веднага е звъннал на семейството си да го успокои, че е жив и здрав. Пом.-капитанът има малък син, за когото отсега е категоричен, че няма да стане моряк. Горохов е трети контракт поред на този кораб, но след завръщането си смята да плава само с крайбрежни плавателни съдове, за да си бъде повече у дома и да си гледа градинката. Перестройката го заварила като шеф на ресторант, останал без работа и започнал да учи за капитан.
В добро разположение на духа след крушението е боцманът Генадий. Той плава от три десетилетия насам, но такъв инцидент му се случва за първи път. Грамадният мъж се кръсти и благодари на Бог, че живее втори живот, защото в родния му Краснодар го чакат двамата му синове и внуци. Докато плавали на плота до спасителния кораб, го стегнало сърцето, вдигнал кръвно и сега в хотела във Варна идват доктори всеки ден да му го мерят. А той успокоява казашката си душа с водка и с изобилие от българска храна.
13-членният екипаж на "Елга 1" беше докаран в петък на Морска гара във Варна. Пред наш нотариус в събота капитанът е заверил т.нар. морски протест, че не носи вина за инцидента, който се е случил по технически причини. Това е стандартната процедура след инциденти и напускане на кораба от екипажа. Застрахователят на бедстващия плавателен съд нае за акцията най-добрата в света холандска фирма. Тя изпрати със самолет 5-членен екип, който поискал специален влекач от Бургас. Двама варненски водолази се спуснаха и до вечерта в събота запушиха пробойната на кораба. Тежката операция бе при 3 бала вълнение и 9 градуса на морската вода.
Корабът е натоварен с 6000 т въглища от краснодарското пристанище Темрюк за Варна и тръгна версия, че е бил пренатоварен, което предизвикало инцидента, но от екипажа я отрекоха. Руски специалисти ще разследват причините за инцидента с "Елга 1", съобщи кап. Валентин Енчев, шеф на "Морска администрация" във Варна, където е бил приет рапорт за оставане на кораба в наши териториални води. От първия оглед става ясно, че причината за крушението е техническа, уплътнителите на вала са подали и е нахлула вода в машинното отделение.
Според специалисти по морско търсене и спасяване разследващите ще проверяват за човешка грешка, за конструктивни дефекти след ремонта и стандартно дори дали не е в резултат на саботаж.