Спазването на дневен режим помага на децата при изолация
Децата и подрастващите трудно понасят самоизолацията, тъй като са свикнали на активен начин на живот и се нуждаят от общуване с връстниците си. Затова в този период е добре родителите да обръщат повече внимание на децата си и да им съставят дневен график със задачи, за да се чувстват подрастващите ангажирани и отговорни, съветва докторът на психологическите науки и научен сътрудник в руския Национален медицински изследователски център по психиатрия и наркология Елена Дозорцева, съобщават ТАСС и БТА.
От 29 март в Москва са в сила нови мерки срещу коронавируса, които предвиждат самоизолация на всички граждани, независимо от възрастта им. Излизането от къщи е възможно единствено за получаване на спешна медицинска помощ, за да се отиде до близкия магазин, за да се изхвърли боклукът или да се разходи домашен любимец. Московчани могат да излизат и за да отидат на работа, ако тя не е преустановена. Подобни мерки се въвеждат и в други региони на Русия.
"Важно е денят да бъде структуриран правилно, така че да е запълнен с важни и интересни занимания. За децата всичко е по-просто, когато е определено и имат на какво да се опрат. Постоянството има успокояващ ефект в тревожна атмосфера. Възрастните могат да облекчат това, като организират режим - кога се става, кога се ляга за сън, кога се извършват интересни занимания", казва Дозорцева.
За по-лесно преминаване през периода на самоизолация психоложката препоръчва на родителите с деца в предучилищна възраст или в начален курс да се занимават с творчество, да играят различни игри, да четат, заедно да гледат филми.
"За родителите е по-лесно да тикнат в ръцете на децата таблет или да им включат компютър и да ги оставят сами, но това не е най-доброто решение. Съвместното прекарване на времето е за предпочитане в настоящата ситуация", казва специалистката. Тя отбелязва, че и за родителите ситуацията е сложна, още повече че някои от тях не са свикнали да прекарват толкова време с децата си.
"За юношите ситуацията е още по-сложна“, добавя Дозорцева. Те искат да са самостоятелни, да се уединяват понякога и за тях е много важно да общуват с приятелите си, а това сега не е възможно. За това за всеки член от семейството е полезно да се намери място, където би могъл понякога да остава сам със себе си. Психоложката отбелязва, че макар че юношите могат да общуват с приятелите си през интернет или по телефона, използването им не бива да се превръща в основно занимание.
"При изолацията могат да възникнат конфликти, тази обстановка подбужда раздразнителността, може да се появи и агресия. Затова е важно родителите да проявяват мъдрост и да вземат конструктивни решения. Напрежението може да се намалява чрез физическа активност - игри, гимнастика или танци", препоръчва тя.