Европейската комисия няма да ограничава по никакъв начин влагането на розово и лавандулово масло в козметичните продукти. Това съобщи вчера земеделският министър
след срещата си в Брюксел с комисаря по здравеопазването Тонио Борг. Министър Найденов е запознал европейския служител с безпокойството у нас, породено от научния доклад, визиращ определени алергени в розовото и лавандулово масло. Коментирани са и спекулациите, че това може да доведе до законодателни промени и до ограничаване влагането на тези естествени съставки в козметични продукти.
"При лавандуловото масло българските производители са лидери на пазара вече втора година, а в производството на рози - от столетия, и евентуални законодателни промени косвено биха засегнали производителите. Възможно е, ако въобще има мерки, те да бъдат ограничени само до посочването на информация върху етикета на продукта, уточни аграрният министър.
Освен това розата е символ на България и е лого на страната ни, напомни той. Според него няма да има проблеми с производството, а увеличаването на добива е въпрос на търсене и на пазар.
През последната година цените са рекордно високи, като пазарната стойност на един килограм гюлово масло достигна 6 хил. евро. В страната ни има около 38 000 дка розови насаждения, а лавандулата се разпростира на повече от 60 000 дка. Търсенето е толкова голямо, че в Института по розата и етеричномаслените култури в Казанлък не успяват да осигурят достатъчно посадъчен материал. Истински бум има в създаването на лавандулови градини, но през миналата година не е реализирана част от маслото. Има вероятност през следващите години свръхпроизводството да стане проблем, предупреди специалистът.
Пазаруването на продукти от роза обаче ще продължи да расте. В момента у нас се ползват основно четири сорта, създадени в Казанлък, предстои да се въведат още два, които са устойчиви на болести и ниски температури. В института се работи и по създаването на български сорт бяла маслодайна роза, за която има специфичен пазар. Повече от десет години продължава селекцията на един сорт роза или лавандула. В момента се работи върху вариации, които издържат на променените климатични условия в страната.
Парфюмерийни и козметични фирми от Франция и САЩ са основните потребители на нашето розово масло, освен това все повече потребители има в Далечния изток - Китай, Япония и Корея.
Източник: в. "Монитор"