Икономии при строителството на виадуктите на магистралите "Тракия" и "Хемус", заедно със занемарената поддръжка са причина за лошото им състояние сега. Това е мнението на водещи специалисти по мостовете у нас. "В един период преди 1989 г. имаше стремеж за намаляване на параметрите им с цел икономия", каза проф. Костадин Топуров от Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ). "Просто изпилваха до крайност параметрите и в началото на експлотацията им съоръженията не предизвикваха проблеми, но с появата на пукнатини дълготрайността взе да намалява намалява по-бързо.
Осигуряването се оказва недостатъчно.
Това доведе до по-къс срок на използване на моста до гара Яна, на 2 виадукта до Ихтиман. За това и при основния ремонт на едното платно на виадукта на 67-и км на "Тракия" са наложи да бъдат подменени гредите", обясни той.
Проф. Топуров посочва като друга друга причина за повредите по-малкото бетоново покритие на армировките на вертикалните колони. Това заедно със занемарената поддръжка е довело до повредите в конструкцията.
Според проф. Илия Иванчев не бива да се прави обобщение, че проектите на всички виадукти са били изпилени. "За определени мостове това е факт, но за кои точно е въпрос на конкретно проучване. Навремето ни учеха, че стоманобетонът е едва ли не вечен материал. Научните и практически постижения от последните десетилетия показаха, че не е така", обясни той. По думите му експлоатацион-ният период на мостовете е 100 години
"През 70-те години натоварването по пътищата бе значително по-малко, за това се слагаше и бетон с по-ниска якост", каза инж. Георги Христов от Института по пътища и мостове. "Съществуващите мостове не отговорят на съвременните изисквания. В онези времена много се залагаше на сглобяемите елементи. При тях има много фуги и те винаги са слабо място", поясни инженерът.
"Каквото и да правим трябват пари, защото поне 200 моста са в плачевно състояние", смята Христов. "От тях се чудим да ги пресяваме и да станат 60. При много от тях не е късно да се направи ремонт, предпазващ конструкцията от повреди и да излезе по-евтино. Тези мостове няма да паднат, но ако за тях сега трябват 500 млн. лв. след няколко години ще са нужни 2 пъти повече. Важното е парите а бъдат целесъобразно инвестирани добави експертът. Той добави, че в развитите страни има работещи системи за управление на мостове.
От АПИ съобщиха, че се актуализира информацията за състоянието на мостовете в страната.
Според проф. Топуров, важно е да се поддържат отводнителните съоръжения на мостовете, за да не се дава възможност на водата да попада върху основната конструкция. "Особено внимание трябва да се обръщана фугите и ако се повреди гумата - да се подмени, за да не пропуска вода", предупреждава професорът.
По думите му ремонтите на виадукта "Бебреш" на АМ "Хемус" и на двата видукта на "Тракия", започнали през 2012 и 2013 г. са на ниво, защото повишават и сеизмичната устойчивост на съоръженията.
Източник: в. "Монитор" |