Част от машините на фирмите, поддържащи пътищата, са още от времето на Тато, лесно се повреждат и затова не успяват да се справят със снегопочистването на шосетата при тежки ситуации, научи "Монитор".
Немалко от роторните снегорини например са на възраст над 30 години. Част от тях пък някога са били в резерва на армията и с десетилетия са стояли в складовете. Според автомобилни експерти това също ги прави ненадеждни. Не бива да се забравя и фактът, че са съветски машини, харчещи астрономически количества гориво. Тези на базата на автомобила ЗИЛ в зависимост от модификацията горят от 37 до 43 л на час.
Инж. Павел Диковски, председател на Браншова камара "Пътища", обясни, че броят и типовете на машините трябва да се съобразяват в зависимост от районите, където ще работят. "Има критерии за времето на почистването на определена категория път, като изключението е при екстрени ситуации като силен снеговалеж и виелици, навяващи преспи върху платното", поясни експертът.
Други пътни експерти, пожелали анонимност уточниха, че обикновено изискването към фирмите за пътна поддръжка е да могат да мобилизират около 80 машини за снегопочистване на 600 км шосета, или по една на 7,5 км.
"За автомагистралите обикновено минимумът е 3 машини на 25 км участък", съобщи за "Монитор" инж. Лазар Лазаров, шеф на АПИ. "Общо с почистване на аутобаните фирмите разполагат с 300 машини", уточни той.
В началото на сезона бе обявена готовността на около 3000 машини, които да се занимават със зимна поддръжка. Като цифра това е достатъчно за цялата републиканска пътна мрежа от почти 20 000 км шосета. От пътната агенция не предоставиха информация колко от машините, ангажирани в последните дни с разчистване на снега, са се повредили.
По данни на АПИ в нощта срещу понеделник сняг по пътищата са разчиствали 1100 машини.