Вероятно и други потребители не са достатъчно запознати с правата си по отношение възможността за връщане на закупена стока и предлагаме да използваме конкретния случай като повод да разясним този въпрос.
Комисията за защита на потребителите (КЗП) предлага кратка информация за предвидените в Закона за защита на потребителите хипотези, при които може да бъде върната закупена стока:
Дефектна стока
На първо място, това са случаите, в които потребителят е попаднал на дефектна стока (съгласно чл. 122). Тогава един от начините, по които търговецът следва да удовлетвори рекламацията, е чрез разваляне на сделката и връщане на парите (съгласно чл. 124, ал. 1). Другите посочени в закона варианти са безплатен ремонт, замяна или отбив от цената. Има случаи, в които търговци предоставят своя гаранция (т.нар. търговска гаранция), в която се предвижда възможността стока с дефект директно да бъде заменена с нова или приета обратно срещу възстановяване на заплатената за нея сума.
Покупка през интернет или извън търговски обект
Връщане на стока с аргумента, че не допада на потребителя, не е правилен размер или подходящ цвят и пр. не е предвидено в Закона за защита на потребителите, който е хармонизиран с европейското законодателство. Изключение са случаите, в които сделката е сключена от разстояние (по Интернет) или извън търговски обект (съгласно чл. 50). В тази хипотеза, без да дължи каквото и да било обяснение на търговеца, потребителят има право да претендира за разваляне на договора в рамките на 14 дни след доставката и за връщане на парите също в срок до 14 дни и то по същия начин, по който са били платени.
Законодателят предвижда тази опция с презумпцията, че потребителят не е имал възможност да се запознае с реалните характеристики на стоките само по техни снимка или описание. Правото за връщане на стока, закупена от разстояние или извън търговски обект, обаче, е различно от правото за предявяване на рекламация във връзка с установен дефект, независимо от това дали стоката е придобита от традиционен магазин или от електронен такъв.
Добри търговски практики
Връщането на закупена от традиционен магазин стока без дефект или след изтичане на 14-дневния срок при сделките от разстояние и извън търговски обект е въпрос единствено на добра търговска практика от страна на конкретния икономически оператор и не е нормативно уредено.