Вместо задължителните по закон 31 часа, които ще получат като обучение срещу примерно 500 лева, те шофират най-много десет. Така школата спестява пари, а младите шофьори получават книжки, без да са се подготвили достатъчно добре.
"Не са карали нито на тъмно, нито на мокро, нито на магистрала. След това взимат книжка и излизат на пътя, където виждате какво се случва", обясни пред "Монитор" Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадали в катастрофи.
"Кандидат-шофьорите сами се съгласяват да се разписват в листовете за проведено обучение. След всяко шофиране те трябва да попълнят документ, в който да отбележат колко време са шофирали. В повечето случаи това е най-много час на ден, за да могат да се вземат повече курсисти.В листовете обаче записват, че са карали по над 4-5 часа, и се подписват", обясниха от голяма столична школа за обучение на шофьори.
От там поясниха, че нелоялните им колеги са основно по-малки фирми, които бързо искат да натрупат капитали за сметка на обучението. По този начин обаче те пускали напълно неподготвени кадри.
"Имахме един случай на младо момче, което беше изкарало на документи курс от 31 часа, но дойде при нас с молба за допълнителни часове, тъй като не се чувствал добре подготвен. Оказа се, че той дори не може да потегли с колата, не познаваше скоростите и бъркаше педалите. Попитахме го колко време е карал, а той обясни, че се записал по обява от интернет. Цената била 200 лева, но той карал едва 2 часа и след това му придвижили документите за изпита", разказаха шокирани автоинструктори.
Те дори настоявали за въвеждането на специални устройства, които да следят курсистите и по време на обучението им.
"Изпитите се записват с видеокамери, но никой не записва начина на провеждане на обучението", казаха от бранша.
Владимир Тодоров пък обясни какво представляват тези устройства. Те ще бъдат персонални за всеки курсист. "В почти цяла Европа се използват тези устройства. Те проследяват часовете по кормуване, проследяват маршрута и не могат да бъдат манипулирани. Нещо като черната кутия на самолета", обясни Тодоров.
За въвеждането им обаче ще трябва да има контролен орган, който да ги следи, както и промяна в закона, който да задължи школите да ги използват. Затова от бранша дори готвят предложения за тези промени, за да се спре практиката едни фирми да изпълняват стриктно това, за което получават пари, а други да печелят на гърба на кандидат-шофьорите и да ги пускат неподготвени на пътя.
Една от промените, които се обмислят в последно време, за да се спрат измамите с шофьорските курсове, е да има възможност начинаещият да качи свой роднина или приятел, докато го обучават. Така хем ще се чувства по-сигурен, хем родителското тяло ще следи дали се изпълняват стриктно часовете за обучение.
Представители на автошколи обаче са против тези нововъведения, които са копирани от австрийския модел на обучение, тъй като смятат, че по този начин ще се опорочи подготовката. "Не може някой сприхав баща да ни се кара, докато ние се караме на детето му да е по-внимателно на пътя. Няма как да сме като начални учителки, тъй като даваме в ръцете на този младеж два тона желязо, които могат да убиват", негодуват инструктори.