© | | - Инж. Лазаров, вече казахте, че пътната агенция няма пари за ремонтиране на старите участъци на "Тракия" и търговете ще се прекратят. Но между София и Пловдив магистралата е вече тотално разбита, не е ли редно все пак да се ремонтира?- Естествено е, че магистрала "Тракия" в тези участъци трябва да се ремонтира. Процедурата по избор на фирми можем да я забавим и да търсим начин да включим този ремонт в бюджета за догодина. Защото при сключването на договор ние трябва най-малкото да платим аванс на фирмите. Ремонтът на старата част на "Тракия" трябва да се направи изключително бързо, защото трафикът там е много голям. Затварянето на едното платно в разгара на летния сезон би означавало да предизвикаме колосални задръствания и масово недоволство. Така че искаме да направим специален график за тези ремонти и те да се случат през пролетта или през есента на идната година. Това означава, че самите ние трябва да имаме готовност да плащаме бързо за свършената работа. Представете си какво би станало, ако нямаме пари и фирмите спрат ремонта, без да са го свършили.
- Каква е истината за 50-те милиона лева, дадени за ремонти на пътища по фонд "Региони"? Усвоени ли са и как?
- Договорите за ремонтиране на тези малки пътища са възлагани от предшественика ми директно на поддържащите фирми в съответния регион. По този начин е спестено времето, което би отишло за провеждане на обществена поръчка. Не мога да кажа дали има нарушение, защото договорите с пътноподдържащите фирми го позволяват. Обектите са възлагани през март 2014 г. с идеята да приключат през май-юни. На част от обектите работата продължава.
- Но има сигнали, че много ремонти са отчетени за приключили, а те изобщо не са почнати.
- Точно заради тези сигнали съм назначил проверка. Но тя все още не е приключила, за да кажа дали изнесеното отговаря на истината. Става въпрос за 200-300 километра пътища из цялата страна.
- А каква ще е съдбата на многото обществени поръчки, обявени накуп в последните два-три дни на юни 2014 г.?
- Много от тези поръчки се оказа, че са пуснати като евентуална застраховка, ако се провали голям проект по оперативна програма "Регионално развитие", да има с какво да се замести, така че страната да не изгуби пари. Например ако Северната скоростна тангента на столицата отпадне, а тя струва 180 млн. лв., на нейно място трябва да има пътни обекти, които отговарят на условията за финансиране.
- А как се сключва договор за строеж или ремонт на път, без да има готови пари за него?
- В тръжната документация и в договора е предвидено, че той влиза в сила при осигуряване на финансиране и срокът за това е до 10 месеца от влизането му в сила. Законът дава възможност, когато процедурата е спряна заради неосигурено финансиране, кандидатите да нямат право да обжалват.
- Фирмите вече кандидатстват за новите 4-годишни договори за пътно поддържане. Прави впечатление, че в много области има само по един кандидат. Това няма ли да доведе до твърде високи цени както преди 4 години?
- Така е, кандидатите масово са по един на област. Но за наша радост в условията има таван на цените, така че никой кандидат не може да не се съобрази с него. Освен това много дейности като например маркировката, пътните знаци, мантинелите са извадени от обхвата на тези договори. Тези специализирани дейности и без това се извършваха само от определени фирми, с които се сключваха договори като подизпълнители. Сега се елиминира един посредник.
- Миналата седмица сте обиколили всички големи обекти. Вярно ли е, че по магистралите "Марица" и "Струма" има участъци, по които изобщо не е почвана работа, въпреки че по график всеки момент трябва да са готови?
- Чак такива участъци няма. По магистрала "Марица" има редица места, по които се извършват археологически разкопки и магистралата просто опира до тях и прекъсва. Но на останалите се работи усилено. Има пропуснати в проекта строителни работи като изместване на инженерни мрежи и газопроводи на обща стойност 41 млн. лв., които сега трябва да се платят допълнително.
Сигурно ще има и ново отлагане на сроковете. Единият участък трябваше да бъде готов през юли тази година, но там има новооткрити археологически обекти, които трябва да бъдат проучени, а и всеки дъждовен ден се приспада от срока. Предполагам, че довършването му ще отиде до есента. Оптимистичният срок за другия участък е пролетта на идната година.
На магистрала "Струма" по отсечката между Дупница и Благоевград се работи по график, но пускането там е догодина. Проблемът е между Сандански и Кулата, където срокът за приключване е 15 октомври, но аз лично не виждам как фирмата ще се справи с този срок. Там изобщо не се работи и поставихме условия на гръцката фирма "Актор" - за една седмица да направи нов график и да покаже мобилизация. Ако не го направят, значи нямат желание да работят и обмисляме прекратяване на договора. Предстоят преговори на най-високо ниво с фирмата.
- Излиза, че тази година няма да се откриват никакви магистрали, както обещаваше бившият регионален министър Десислава Терзиева?
- В състояние сме да пуснем макар и временно малък участък от "Марица", колкото да облекчим движението по пътя до Капитан Андреево. Но откриване на цял участък от нова магистрала няма как да се случи.
- А как ще се реши проблемът със спрените пари за строителите на "Хемус"? Те са свършили немалка работа от обект, който струва 65 млн. лв., а парите се оказа, че изобщо не са предвидени в бюджета.
- Ние проведохме миналата седмица неофициална среща с ръководството на фирмата "Автомагистрали Черно море". Тя има претенции да си получи парите за свършената работа.
Голямата грешка на предшествениците ни в случая е, че не са спрели работата по обекта, когато са разбрали, че бюджетът няма да им отпусне пари. Това става чрез подписване на т.нар. протокол 10. Договорът с фирмата, а и законът го позволяват. Не знам защо не са го направили и на какво са се надявали. Сега ние сме поставени в положение тепърва да проверяваме на каква стойност е извършената работа и да се чудим откъде да намерим пари.
Източник: в. "Труд" |