Родители настояват за присъствено обучение на учениците
Родителски организации в отворено писмо настояват за подкрепа на присъственото обучение на учениците в училищата и на децата в детските градини и яслите.
Писмото е до премиера, до министрите на образованието и на здравеопазването и до главния държавен здравен инспектор. В него родителските организации настояват да се премислят мерките към децата в училищна, градинска и яслена възраст, както към школите и центровете за формално и неформално образование.
През текущата учебна 2020/2021 година голяма част от учениците имат едва по 8-9-10 седмици присъствено обучение спрямо 18-16 седмици дистанционно обучение в електронна среда от разстояние (ОЕСР).
"Децата ни са затворени по домовете си чрез ОЕСР в продължение на месеци. Към спирането им от присъствено обучение се прибягва като първа, а често и единствена мярка за справяне с ръста на заболеваемост в страната.
Периодично се затварят ясли, центрове за неформално образование, спортни зали и центрове, школи за допълнителни занимания, центрове за работа с деца със специални образователни потребности.
България е единствената държава в ЕС, която затваря децата, като първа мярка за борба с COVID-19. Често отношението към учениците в прогимназиален и гимназиален етап е дискриминационно.
На база на презумпцията, че те нямат нужда от възрастен човек, който да ги обгрижва през деня, те бяха оставени на онлайн обучение с между от 8 до 13 седмици повече - 2-3 месеца в зависимост от конкретния клас, спрямо учениците от 1-и до 4-и клас.
Да не забравяме, че същите тези деца вече прекараха 2-3 месеца по домовете си в онлайн обучение и през втория срок на учебната 2019/2020 година", пишат родителите в писмото си.
Те отбелязват, че след пика в заболеваемостта през ноември и с последвалия спад, голяма част от учениците не бяха върнати присъствено в училище, а тази възможност е трябвало да бъде използвана.
Това дългосрочно лишаване на децата от общуване, присъствено с връстници и учители, от движение, спорт в нормална среда, води до своите отрицателни последствия, голяма част от които остават скрити за външния свят.
Децата се демотивират, губят желание за учене, движение, развитие, стават инертни, апатични, концентрацията им е силно понижена. При някои деца се отключват меланхолия и депресия. Учениците са по цял ден пред монитора.
През времето, през което не се обучават, те подготвят домашни или учат пред същите тези екрани. Месеците в седнало положение от сутрин до вечер пред мониторите водят и до разстройства на зрението, до проблеми с опорно-двигателния апарат и до нервно-психични разстройства при подрастващите", заявяват родителите.
И отбелязват, че според данни на НСИ у нас има 707 000 ученици и 218 000 деца в детските градини. Считаме за напълно неоснователно 925 000 деца, посещаващи училище и детска градина или ясла, да бъдат на онлайн обучение заради 1196 деца (около 0,1 на сто) с положителни тестове на възраст между 0 и 19 години, посещаващи градина или училище. Това е по едно дете на 2-3 училища или едно дете на 4-6 детски градини и ясли, казват родителите.
Те настояват, при първи данни за спад на заболеваемостта, всички ученици - от 1-и до 12-и клас, да бъдат връщани присъствено и да бъдат отваряни градини, школи, центрове за формално и неформално образование, преди разхлабването на всякакви други мерки.