Транспортната политика е една от най-пряко влияещите секторни политики върху балансираното териториално развитие на районите от ниво 2, както в междурегионален, така и във вътрешнорегионален план.
В Регионалния план за развитие на Югоизточен район 2014-2020 г., приет с Решение на МС № 458/01.08.2013 е отчетено, че подобряване параметрите на жп инфраструктурата е предпоставка за повишаване конкурентоспособността на регионалната икономика, в съответствие с важния приоритет на европейската транспортна политика за увеличаване делът на жп транспорта в общия транспортен трафик.
В Регионалния план за развитие на Североизточен район 2014-2020 г., приет с Решение на МС № 460/01.08.2013 г., в изпълнение на Стратегическа цел 3, Приоритет 3.1., Специфична цел 3.1.1. "Подобряване на транспортната свързаност чрез обновяване на пътната инфраструктура с регионално и местно значение" са посочени приоритетни дейности за развитие на транспортната инфраструктура. Една от посочените дейности е: "Проучване на възможностите за осъществяване на линейна връзка (или съвкупност от линейни връзки - стандартна ЖП линия, теснолинейна, тип "леко метро" или трамвай) и осигуряване на ефективен, сигурен, безопасен и екологичен транспортен коридор в най-натоварените туристически зони по оста на урбанизация Бургас-Варна-Балчик-Каварна-Шабла, като алтернатива на автомагистрала "Черно море" и скоростен път Варна-Шабла-Дуранкулак".
Тази мярка касае само проучване на възможности и е допълнена в хода на публичното обсъждане на проекта на Регионалния план за развитие на Североизточен район 2014-2020 г., предвид направеното от Информационен и учебен център по екология - София предложение, с цел търсене на алтернативни, екологични форми и схеми за транспорт на територията на Североизточен район, които да намалят дела на автомобилния транспорт.