Промени, касаещи шофьорите, предстои да бъдат въведени първо в София и Бургас
Няколко български града вече имат проекти за забрана на движението на стари автомобили в централните части. Това са София, Пловдив, Бургас, Варна и Перник. Във всеки от тях ще бъде въведена някакъв тип зона за ниски емисии, подобно на тези, които съществуват в над 300 града в Европейския съюз.
Това става възможно след като от началото на 2022 г. влезе в сила текст в Закона за чистотата на атмосферния въздух, който дава право на общините самостоятелно да налагат мерки в дните с повишено замърсяване, съобщава “Дневник". Засега не е съвсем ясно кои коли ще бъдат засегнати, особено при положение, че слуховете за отмяната на новите екологични стикери не спират. Във всеки случай най-старите коли ще бъдат засегнати първи – вероятно от първите две категории на новите еко стикери или с Евро 2 (преди 1 януари 1996 г.) и по-нисък клас според европейската рамка.
София
Столицата вероятно ще е първият град, въвел зона за ниски емисии. Очаква се тя да бъде в два кръга и да бъде въведена от 1 януари 2023 г., като не е ясно дали ще функционира през цялата година, през зимния период или само в определени дни с повишено замърсяване. Столична община вече е готова със системата за видеоконтрол. По-малкият кръг ще обхваща историческия център на града, а другата вероятно ще е близка по обхват до актуалната Синя зона. В началото ограниченията няма да важат за живущите в самите зони, съобщава Зафир Зарков, зам.-председател на транспортната комисия към СО. Глобите за нарушители ще бъдат от 50 до 500 лв. за физически лица и от 200 до 1000 лв. за юридически.
Пловдив
Вторият по големина град у нас е на етап обявена обществена поръчка за въвеждане на механизъм за работа на нискоемисионна зона. Засега не е ясно какъв ще е обхватът на зоната, нито в кои дни ще функционира. Тя най-вероятно ще обхваща колите с екологичен клас Евро 1 и 2.
Бургас
В морския град, подобно на София, ще се въведат две зони. Първата ще е в идеалния център на града (от 2024 г.), а втората – в широкия център (от 2027 г.). Бургас е един от малкото градове у нас, които вече имат зони с ограничение на скоростта от 30 км/ч, което морската община приема като мярка срещу замърсяването на въздуха. Доколко тя е ефективна, предстои да разберем, когато се натрупат достатъчно данни.
Варна
Засега Варна е по-назад в планирането на нискоемисионни зони. Предвиждат се срещи между представители на общината, Пътна полиция, “Паркинги и синя зона".
Перник
Макар да е далеч по-малък от изброените градове, Перник също обмисля нискоемисионна зона. В града тече дискусия между експерти и общината за въвеждане на зона за “екологосъобразни автомобили", съобщава “Дневник". Зоната вероятно ще важи само в дни с повишено замърсяване на въздуха.
Стимулите
Цялостната идея на нискоемисионните зони е автомобилният парк да се обнови, а броят на колите да се намали. София е сред градовете в ЕС с най-много коли – 663 автомобила на 1000 души, като средното в ЕС е 450 коли/1000 души. Предвидените стимули у нас засега не са много, но се говори за подобрения по градския транспорт, изграждането на велосипедни алеи, както и на услуги за споделено използване на автомобили, каквито засега има само в София и Пловдив.
Най-интересна е мярката по програма “Околна среда" за финансова помощ от 12 хил. лв. (6135 евро) за покупка на електромобил. Макар това да е сериозна помощ, то е ясно, че повечето собственици на коли от 90-те години ще имат нужда от по-сериозна помощ, за да преминат директно към електромобили. За сравнение това са базовите цените на някои популярни модели електромобили у нас: BMW i3 (78 550 лв.), Dacia Spring (33 500 лв.), Honda e (66 990 лв.), Hyundai Kona (69 990 лв.), Nissan Leaf (71 090 лв.) Renault Zoe (58 190 лв.), VW ID.3 (71 441 лв.). Ловешкият Next.e.Go, чийто завод още не е започнал да се строи, би следвало да започва от около 40 хил. лв., когато излезе на пазара през 2024 година, пише dizzyriders.bg.