"Нека да го докарат тук потока, тук ще си направим хъбче и ще си продаваме газ така, както и Турция", допълни вчера идеята си Борисов. Той призова останалите европейски държави да проявят дипломатическа твърдост при вземането на решения за газопровода.
"Така че това, което и преди няколко дни г-н Юнкер в своето изказване каза - подготвителните дейности, особено в морската част, България трябва да ги извършва, за да няма никакви основния руската страна да каже, че по вина на България спира проекта", обясни още Бойко Борисов.
От министерството на енергетиката вчера уточниха, че каквито и дейности да продължат, те ще са изцяло съобразени с европейското законодателство. Теменужка Петкова е казала това и на Александър Новак.
В началото на декември руският президент Владимир Путин обяви, че спира изграждането на "Южен поток" заради България. От своя страна София не може да започне същинското му строителство заради наказателна процедура от Брюксел.
Премиерът Бойко Борисов обвърза изграждането на "Южен поток" с удължаването на живота на 5-и и 6-и блок в АЕЦ "Козлодуй". Това обясни самият той в Брюксел, като определи енергийните ни проекти като "пакет с Русия".
По думите му страната ни трябва да бъде изрядна към Москва, за да няма проблем с ядрените си проекти. Руската "Росенергоатом" заедно с френската ЕДФ се занимават с удължаването на живота на двата блока в първа атомна. В случай че това не стане, 5-и и 6-и блок трябва да бъдат спрени съответно през 2019 и 2021 г.
Дружеството "Южен поток транспорт" е замразило всички дейности по строителството на морския участък на газопровода. Това съобщиха от компанията вчера. Акционери в дружеството са руската "Газпром", руско-германската "Винтерсхал", италианската "Ени" и френската ЕДФ. Според руския вестник "Ведомости" въпреки заповедта за спиране на строителството компаниите, които доставят тръбите за участъка, продължават дейността си.
По план морският участък трябваше да свърже бреговете на Русия и България по дъното на Черно море, минавайки през турски териториални води и заобикаляйки украинските. Общият капацитет на съоръжението трябваше да достигне до 63 млрд. куб. метра газ през 2018 г., като за целта бъдат поставени 4 успоредни тръби на морското дъно с дължина 921 км.
"Южен поток транспорт" има сключени два договора с пристанищата във Варна и Бургас за съхраняване на тръбите, които вече са там. Отделно от това на портовете са дошли и два от необходимите кораби за строителството на участъка.
Морският участък и отсечката през българска територия са сред най-напредналите по проекта. Все още обаче морският участък няма необходимите разрешителни.
България обмисля да възроди идеята за газопровода "Набуко" в неговия последен вариант - "Набуко-запад". Това стана ясно след среща на българския премиер Бойко Борисов с британския му колега Дейвид Камерън.
"В Европейската народна партия (ЕНП) внимателно разгледаха картите с газовите коридори и това, което им обясних - и за газовия хъб, но и за възобновяването на вариантите, ако минава действително газопроводът през Турция, да се възобнови трасето "Набуко-запад", което е абсолютно възможно", каза след срещата с Камерън Борисов, цитиран от пресслужбата си.
Идеята да бъде възстановен "Набуко" беше лансирана преди три дни от президента Георги Първанов (2002-2007 г.) в интервю за "24 часа". Тогава той обяви, че съветва Борисов да продължи изграждането на "Набуко", като тръбата да започва именно от България.
Справка в Търговския регистър показва, че компанията строител на "Набуко" у нас - "Набуко газ пайплайн", е в ликвидация. Проектът беше спрян преди година и половина, защото Азербайджан предпочете алтернативния интерконектор между Турция, Гърция и Италия, за да снабдява Европа. Така за "Набуко" не остана газ. Преди да се провали проектът, за него бяха похарчени малко под 1 млн. лева.
По план "Набуко-запад" трябваше да тръгва от българо-турската граница през Румъния и Унгария до австрийския газоразпределителен център в Баумгартен.
Още по темата (174): | |