Продават суджук на търг във Фейсбук
Продават ни суджук с неизвестен произход на търг във Фейсбук. Там потребителите наддават и този, предложил най-високата цена, бива обявяван за "победител“. Именно такъв "късметлия“ стана наш екип, който поръча 1 кг домашен суджук. Вместо да дойде сушен суджук, който да става за ядене, получихме суров. Направи ни впечатление, че той беше в опаковка, която е без етикети и обозначено съдържание, без посочен производител.
Стоката ни беше изпратена чрез куриерска фирма и наложен платеж. Когато се свързахме с продавача – Динко Жеков, той обясни, че са сбъркали пратката и ще я смени, но помоли да я изпратим в четвъртък. След като му писахме, за да помолим за адрес за връщане, Жеков, чиято кореспонденция пазим, ни блокира както в месинджър, така и в социалната мрежа.
"Телеграф“ потърси за коментар председателя на сдружението "За достъпна и качествена храна“ д-р Андрей Велчев. Той препоръча да не консумираме въпросния суджук, защото не се знае какво е вложено в него и има опасност да се отровим. Спирането на комуникацията от страна на Жеков според него е сигнал, че става дума за измама. Той призова търговците да предоставят задължително опцията преглед и ако стоката не се хареса на хората, да не се плаща или в другия случай представящият се за производител да връща парите на потребителите.
Д-р Велчев коментира, че все повече са обявите за продажба на всевъзможни хранителни стоки и тях може да открием както в социалната мрежа, така и в платформите за покупко-продажба, като самият той е установил, че там все пак се упражнява контрол и ако някой качва много обяви и не може да докаже, че е производител, то му се спира профилът.
Председателят каза, че преди да купим стока от социалната мрежа, трябва да се преглежда профилът на продавача и ако той е фалшив или събуди съмнение, да не се взима нищо. Той призна, че сред всички има и реални производители, които имат количества за лична употреба, но част от тях ги продават, а други разполагат с оранжерии и цехове и пласират продукцията си през сайтове, платформи и дори социалната мрежа, но има и прекупвачи, които купуват продукти на промоция и я преетикетират и продават. Независимо от случая обаче всяка стока трябва да е с етикет и с обозначено съдържание.
Д-р Велчев коментира, че всички подобни опити да се продават плодове, зеленчуци, млечни и месни продукти извън търговски вериги и пазари ощетява честните производители и заобикаля дългогодишния труд на земеделското министерство и БАБХ да има проследяване от производителя до трапезата. "За да може да се знае, ако има пик на зараза, веднага да разберем откъде е тръгнал проблемът“, заяви той и добави, че НАП може да хване някого, който редовно продава нещо, и в този случай ще го привика да обясни защо продава по този нерегламентиран начин.
Председателят посъветва да бъдем внимателни при покупката на лютеници, кьопоолу, компоти, както и с ранното кисело зеле, особено с червеното, което добива този цвят посредством изкуствен оцветител. Трябва да сме предпазливи и с консервите, тъй като миналата година човек се е разболял от ботулизъм.