© Impact Press Group | | 5000 малки фирми са пред фалит, заради спрените от Турция разрешителни за товарни превози. Това каза на пресконференция в Пловдив Петко Ангелов, член на Управителния съвет на Съюза на международните превозвачи. По думите му, към момента турските власти с действията си, пречат през страната да преминават товарни автомобили с еднократни разрешителни, както транзит - за Грузия и Иран, така и за обслужване на стокообмена между България и Турция. Загубите за около 5000 малки фирми са големи и те са обречени на фалит.
"Изненадани сме, че пречат на българските предприятия, тъй като 60% от тях обслужват двустранния стокообмен, а и повечето от тях са изградени с турски инвестиции", каза Ангелов. По думите му, турският министър на транспорта създава напрежение сред превозвачите, като казва, че българската държава не им предоставя разрешителни.
"В момента Турция има 11 хиляди разрешителни, които обаче не са отпуснати на техните превозвачи".Съюза на международните превозвачи и Национално сдружение на българските превозвачи категорично застават за министър Данаил Папазов и ДАИ. Според Петко Ангелов, проблемът не е в България. С исканията си за 125 хиляди разрешителни, които са достатъчни за една година, турската страна извива ръцете на българския министър.
"Ще подкрепим малките превозвачи, за да постигнем заедно исканията си", каза Ангел Траков, председател на Съюза на международните превозвачи. По думите му, са изпратени уведомителни писма към ДАИ и Министерството на транспорта, в които се казва, че ако до 00:00 часа на 9-и февруари не се получи сигнал за среща с турската страна, протестите им ще започнат. Идеята е в понеделник да бъдат затворени граничните пунктове Лесово и Капитан Андреево, само за товарни превози.
Петко Ангелов каза, че големите фирми-превозвачи нямат проблеми с Турция, но са солидарни с колегите си от по-малките фирми.
"Спираме да возим. Затваряме границата докато не се реши проблемът. Или трябва да се работи по определени правила между България и Турция, или и ние, и те няма да работим", каза той. Според Ангелов, трябва да има срещи, на които да се уточнят правилата за издаване на разрешителните. Той добави, че турското правителство иска да изхвърли българските превозвачи от пазара и че в проблемът няма политическа нотка, защото това са бизнес отношения. Представителите на българските превозвачи уточниха, че проблемът с разрешителните е от близо 3 години.
"Ако искаш да влезеш в Турция без разрешително, таксата е 3000 евро, което за малките фирми е много", каза още Ангелов.
Всяка година между правителствата на двете страни се провежда среща за определяне контингента на разрешителните, които ще използват, за да може превозвачите да бъдат готови към 1-ви януари да започнат своите превози с необходимите документи. Миналата година България покани Турция да участва в такива преговори, но до този момент южната ни съседка не е отговорила и не е участвала в такива преговори, което не способства за правилното разпределение на разрешителните. Турция отказа да присъства на такава среща и едностранно анулира своите разрешителни, които беше предоставила на българските фирми-превозвачи.
Източник: Радио "Фокус" |