Председателят на Народното събрание
Росен Желязков, министър-председателят акад.
Николай Денков, министрите на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков и на транспорта и съобщенията
Георги Гвоздейков, Малина Кирова – съветник Иконономическо управление в Представителството на Европейската комисия в България, областният управител на Благоевград Мария Димова, народни представители, кметове на общини от областта, представители на Агенция "Пътна инфраструктура“, изпълнителя, строителния надзор и други присъстваха на официалното откриване на най-дългия тунел "Железница“ на автомагистрала "Струма“, предаде репортер на "
Фокус“.
Председателят на Народното събрание
Росен Желязков поздрави изпълителите на обекта за направата на уникалното българско съоръжение. "Днес трябва да отговорим на въпроса – "Кога магистралата ще е готова, кога ще направим онова, което хората от региона и не само, очакват да се случи“, каза още той.
"Това сложно технологично съоръжение е крачка към така дългоочакваната връзка между Централна Европа, през България, Видин, Кулата и Гърция“, посочи министър-председателят акад.
Николай Денков. Той напомни, че магистралата трябваше да бъде готова още за Олимпийските игри през август 2004 година. Затова строителството е приоритет за настоящото правителство, така че да е сигурно, че няма да се наложи българите да чакат още 20 години за 20 километра път. "Всеки ден забавяне на довършването на магистралата създава не само риск за още загубени животи, за още пътнотранспортни произшествия, за още неудобства за хората, които живеят в Кресненското дефиле, но също създава проблеми и за тези местообитания, за които толкова много искаме да се погрижим и заради това решението се отлага с години“, заяви акад. Денков. Премиерът изтъкна, че по темата са проведени разговори с Европейската комисия. "Предложили сме решение, което е логично, разбираемо, щадящо за природата, възможно най-прагматично и очакваме положително решение в най-кратки срокове“, добави министър-председателят акад.
Николай Денков.
Министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков подчерта, че церемонията по пускането на движението през тунел "Железница“ и отсечките преди и след него бележи стъпка към постигането на пълноценна транспортна свързаност на България с нейните съседи, в частност Гърция, а в малко по-далечна перспектива и с финализирането на първия ни транспортен коридор, свързващ южната и северната ни граници. Той напомни, че стартиралият през 2019 г. проект е преживял 3 редовни и 4 служебни кабинета, което обаче е добър пример за приемственост и устойчивост в регионалната политика, като всеки от тези кабинети има принос за осъществяването на един стратегически приоритет за България, който подобрява както икономиката, така и демографията на България.
Регионалният министър отбеляза, че въпреки че откритият днес участък от АМ "Струма“ е само 4,4 км, е изключително сложен като инженерни решения и е показателен за способностите на българската инженерно-техническа мисъл и за капацитета на българските проектанти, строители и надзорници, на които благодари. Цеков допълни, че от магистралата остават 26 км между Симитли и Кресна, за които през следващите 2 седмици очаква решение. Той изрази надежда през 2027 или 2028 г. да има пълноценна магистрална свързаност между София границата ни с Гърция, както и съществена завършеност на връзката, която да отведе трафика до румънската граница. След встъпителните си думи министър Цеков връчи удостоверението за ползване на участъка на инвеститора – Агенция "Пътна инфраструктура“.
С осигуреното финансиране по ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура“ вече сме по-близо до свързаността с Гърция, каза от своя страна министърът на транспорта и съобщенията
Георги Гвоздейков. По думите му заради геополитическата обстановка в региона транспортната свързаност по оста Север-Юг и завършването на магистрала “Струма" придобиват още по-голямо значение за икономиката и туризма.
"Европейската солидарност е силна не просто с размера на паричните средства, а с добавената стойност на модернизацията, в която се инвестират“, заяви Марина Кирова, съветник по икономическо управление и европейски семестър в Представителството на Европейската комисия в България. По думите й ползите от тунел "Железница“ са очевидни – повече безопасност и превенция на катастрофи, намаляване вредните емисии. "Досега построената част от автомагистрала "Струма“ с близо 580 млн. евро от политиката на сближаване на ЕС подсилва и стратегическото географско значение на България. Магистралата свързва София и Солун, а в по-широк контекст дава възможност за пътна връзка между Хамбург, Германия и Солун, Гърция. Освен това оста България - Гърция може да бъде част от коридорите на солидарността, за превоз на стоки, наложени извънредно заради агресията на Русия срещу Украйна“, отбеляза Марина Кирова. Тя добави, че в бъдеще, ЕС ще продължи да подкрепя развитието на устойчива транспортна инфраструктура и подобряването на пътната безопасност в България като инвестира 1,9 милиарда евро в още мащабни проекти през програмния период до 2027 г.
Преминаването през 5-километровия участък при тунел "Железница“ ще бъде пуснато около 18:00 часа. Самият тунел е с две отделни тръби за движение, като дължината на всяка от тях е около 2 км. Съоръжението е с всички системи за безопасност, енергоефективно осветление, вентилация, видеонаблюдение, пожароизвестяване, интелигентна система за управление на трафика, аварийни SOS кабини, електронна система за контрол на достъпа и т. н. Между тръбите има четири напречни връзки за пешеходци и още две за автомобили, по които ще могат да минават линейки, пожарни и други специализирани машини. В случай на пътен инцидент или затваряне на една от тръбите те ще се използват за безопасно извеждане на пътниците. Изграден е и обслужващ път при южния портал на тунела откъм Симитли, площадка за хеликоптер, два моста над Суха река, подпорна стена и др.
При строителството на мостовото съоръжение над река Струма преди "Железница“ за първи път у нас е използвана технологията "потактово избутване“ на стоманобетоновата конструкция. Прилагането ѝ улесни преминаването на участъка над 6 препятствия – р. Струма, път I-1 София – Кулата, жп линията София – Кулата, общинския път Благоевград – Симитли и служебен път до северния портал, без това да налага ограничаване на интензивния трафик по път Е-79 по време на строителството. Характерното при тази иновативна технология е, че работна площадка се използва за изработване на отделните елементи, които с хидравлична система се повдигат и избутват напред, като всеки един елемент се монтира пред готовия. Виадуктът е с две самостоятелни съоръжения за двете посоки на движение. Платното за Кулата е с дължина 510 м, а за София – 560 м. Височината на моста е между 10 м и 18 м, а разстоянието между колоните е от 45 до 60 м.
Съоръжението е с видеонаблюдение и всички необходими системи за сигурност и комуникация, пожароизвестяване и т. н., които са част от системите за безопасност на тунел "Железница“. На хеликоптерната площадка ще могат да излитат и кацат медицински вертолети до 3,750 тона. Максималното тегло на една медицинска въздушна линейка заедно с оборудване, гориво и екипаж е около 3,175 тона. Хеликоптерната площадка ще може да се ползва и от вертолети на държавни институции – ВВС за спасителни операции при тежки или масови инциденти, от планинската спасителна служба и други.
Тунел "Железница“ е изграден от Консорциум "АМ СТРУМА ТУНЕЛ 2018“, в който участват: "ДЖИ ПИ ГРУП“ АД, "ГЛОБАЛ КЪНСТРЪКШЪН“ ООД и "ВИА ПЛАН“ ЕООД. Стойността на договора е 215 362 525,40 лв. без ДДС. Строителният надзор е на "План Инвест Железница“ ДЗЗД. В обединението участват: "ПЛАН ИНВЕСТ ПЛОВДИВ“, "ИНФРА ПРОЕКТ КОНСУЛТ“ ЕООД, "Аскос 03“ ЕООД, "СЪРЧ КОРПОРЕЙШЪН СРЛ“. Стойността на договора е 3 994 440 лв. без ДДС.
Участъкът преди тунела, пътувайки от София към Кулата, с дължина 720 м заедно с обслужващия тунелен път при северния портал и мостово съоръжение, е изграден от ДЗЗД "Железница – Север“, в което са: "ГБС Инфраструктурно строителство“ АД, "Главболгарстрой“ АД и "Главболгарстрой Интернешънъл“ ЕАД. Стойността на договора е 29 985 345 лв. без ДДС. Строителният надзор е осъществен от ДЗЗД "ТЕС Консулт“, в което са: "СТРОЛ 1000“ АД, ТРИ-ЕС“ ЕООД и "ЕКСПЕРТ ДЕСИЖЪНС“ ООД. Техният договор е за 599 783 лв. без ДДС.
Отсечката след тунела е с дължина 1,4 км и по трасето ѝ са построени селскостопански подлез, подпорна и укрепителна стена, отводнителни съоръжения, изградени и реконструирани са инженерни мрежи и др. Изпълнител е "ПСТ ГРУП“ ЕАД. Стойността на договора е 26 968 888.02 лв. без ДДС, заедно с допълнително споразумение за укрепване на регистрираното свлачище. Строителният надзор е на ДЗЗД "ПЪТКОНСУЛТ 2000-КОНСУЛТ 64“, в което са: "ПЪТКОНСУЛТ 2000“ ЕООД и "КОНСУЛТ 64“ ООД. Техният договор е за 645 291.00 лв. лв. без ДДС, заедно с допълнителното споразумение за укрепване на регистрираното свлачище.
Проектът се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г.
Автомагистрала "Струма“ е част от коридор "Ориент/Източно Средиземноморие“, свързващ Видин с Кулата, и по нея преминава пътният трафик за Гърция. Направлението се използва като най-кратък маршрут между Западна, Централна Европа и Бяло море, а също и като връзка на Европа с Азия.