Полезни съвети при пътуване: Ако куфарът ни го няма или е повреден, какво да направим?

Автор: Екип Burgas24.bg
Коментари (0)
11:04 / 11.04.2022
911
Опитните пътешественици знаят добре: успешното пътуване е 99% организация и 1% късмет. Загубен, закъснял или повреден багаж след дълъг и изтощителен полет не е сред възможностите, заради което бихте очаквали ваканцията си с нетърпение. Ако ви се случи, не изпадайте в паника, но и не отлагайте за след почивката няколкото стъпки, които могат да ви помогнат реално. Съветите дават от Европейския потребителски център.

Какво да направите още на летището

Куфарът ви го няма или забележите, че е повреден? Необходимо е да попълните специален протокол, където да опишете конкретния проблем. Ще трябва да можете да докажете какво точно сте опаковали и каква е цената му, ако багажът ви липсва. Практиката сочи, че рядко се пазят касови бележки за принадлежности, закупени преди години, но ако се налага да пренесете вещ със сантиментална стойност за Вас, е разумно да разполагате с доказателства за стойността й или да я опаковате в ръчния си багаж.Да предвидите списък с вещите, които опаковате за път, е едно от решенията, с които можете да се подсигурите.

Липсват ви вещи от първа необходимост?

С това неудобство се среща потребителка, която каца за ски ваканция в Швейцария, а багажът липсва. Оказва се, че куфарът не е изгубен, но от авиокомпанията й го доставят към края на престоя. Междувременно потребителката е попълнила формуляр за изгубен багаж. Информират я, че куфарът няма да бъде върнат веднага и я съветват да се снабди за сметка на търговеца с вещи от първа необходимост дотогава.

В неприятна ситуация като тази пътниците трябва да знаят, че това решение наистина им се полага. Разходите обаче трябва да бъдат в разумни граници.

Авиопревозвачът може да сметне подобни покупки за необосновани, ако са направени в деня, когато багажът е върнат. В такъв спор с авиокомпанията се оказва и потребителката с помрачената ски ваканция. Тя настоява, че голяма част от престоя е минала под знака на липсващите вещи, а авиокомпанията отказва да покрие разходите за покупки, съвпаднали с връщането им при собственичката. Потребителката се свързва с нас за съдействие. По случая работим с колегите в Австрия, които се заемат с трудни преговори с търговеца. Издействат две възможности: пътничката да предостави на авиокомпанията покупките си на стойност от около 1 500 евро, и да получи сумата за тях, илида приеме допълнителна сума към вече получена компенсация, като задържи покупките си.

Потребителката избира първото. Не без административни затруднения, изискващи координация на ЕПЦ Австрия с митниците, потребителката все пак успява да върне пратката при авиокомпанията, откъдето изпълняват поетия ангажимент.

Загубен или забравен багаж: кога и колко?

Препоръчваме да не губите време. Незабавно се обърнете към гише "Рекламация на багажи“, още докато сте на летището. В срок от 7 дни след това подайте жалба до авиокомпанията. Ако до 21 дни куфарът не бъде намерен, трябва да се подаде нова жалба, защото след този срок той минава в графа "загубен“ и потребителите могат да поискат компенсация съгласно Монреалската конвенция. Актуалният таван в компенсациите, който тя предвижда, е 1 288 специални права на тираж (SDR), или около 1 600 евро. За дефект в куфара, проявил се преди да се качите на борда, авиокомпанията не носи отговорност. Добър навик е преди всяко пътуване да оглеждате багажа си за евентуални нередности – повреден цип, нарушена повърхност или пукната дръжка например. Ако Ви предстои полет и установите проблем с куфара, направете рекламация пред самия магазин, който Ви го е продал.

Какво включват "вещите от първа необходимост“?

Обичайно в тази категория се подразбират артикули за лична употреба като бельо, козметика и дрехи.  Практиката сочи, че е възможно да Ви предложат част от сумата за тях или да Ви предоставят комплект с козметика, ако сте останали без багаж. Имайте предвид, че е възможно условията да се различни - в зависимост от конкретния авиопревозвач.

Уместно е да се посъветвате с представител на авиокомпанията, преди да предприемете съответните покупки, ако не откриете изрична информация за това на сайта. Съхранявайте касовите бележки за всяка подобна покупка.

Ако не сте сигурни какви са потребителските ви права в конкретна ситуация, потърсете ни за експресен съвет. В случай че вече е възникнал спор с превозвач от друга държава-членка на ЕС, Исландия или Норвегия и не сте в състояние да го решите сами, изпратете ни оплакване. Ще поемем преговорите с търговеца професионалнобез такса, за да потърсим доброволно решение, приемливо и за вас, и за него.

Виж коментарите (0)

Още по темата (865):
14.08.2023 "Който влезе, не излиза": По Южното Черноморие е страшно
08.08.2023 Хора вдигат ръце: Всичко е унищожено
21.07.2023 Ето я голямата и кичозна къща на богатата ромска фамилия, обядвала за 650
лева
10.07.2023 Чиста ли е морската вода?
08.07.2023 Не е за тръгване към Гърция, вижте какво става на "Маказа"
10.06.2023 Опашките на "Кулата" вече са около 6 километра
Още новини от Национални новини:
Антон Златанов: Успяхме да притворим вратата на нелегалната мигра...
Емблематичен сериал, променил телевизионната индустрия, се завръщ...
Предприемач: Бедните българи губят между 5 и 12 млрд. лева всяка ...
Борисов: Най-страшното за България е етническата карта
61-годишна жена роди, кръстиха бебето Петър, таткото е на 65
Министърът на енергетиката: Няма да има режим на тока в България


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@burgas24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Burgas24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Burgas24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).