Подлез за вълци и надлез за мечки на АМ "Струма"
Надлез за мечки и подлез, условно определен за преминаването на вълци, са две от съоръженията в района на Лот 1 на автомагистрала "Струма", които са първите в помощ на екологичните коридори, съобщиха от Югозападното държавно предприятие (ЮЗДП).
То е партньор по проекта SaveGREEN, който работи за повишаване на капацитета на експерти, администрации и медиите в България по темата за екологичните коридори и връзката им с влиянието на транспортната инфраструктура върху свързаността на ландшафта, опазване на биологичното разнообразие и смекчаване на климатичните промени.
В близост до двете съоръжения има и виадукт, който поради своята големина е едно от удобните места за преминаване на животни. "Това са местата, където дивите животни намират най-добри условия, за да преминават от едно място на друго", уточниха от предприятието.
Надлезът за мечки е замислен с цел да възстанови местата за преминаване на мечките от Рила, Верила и Витоша към западните гранични планини.
В момента се събира информация доколко тези съоръжения са полезни. За целта са поставени фотокапани, които документират преминаването на животни, като до момента е констатирано преминаването предимно на по-дребни животни – чакали, лисици и белки. На съседното съоръжение е установено, че са преминавали видри.
Едри животни са забелязвани рядко, показват проучванията до момента. В близост до магистралата са видени благороден елен и дива свиня. Подлезът за вълци пък е един от най-интензивно ползваните от животни, като там са установени диви прасета, язовци и други диви животни, посочиха още от предприятието.
Според експертите изградените съоръжения имат нужда от подобрения - засаждане на храсти и ниски дървета, за да може животните да се чувстват в среда, близка до естествената, по-високи и плътни мрежи, застопорени към земята, за да няма опасност по-дребните животни да се озовават на пътя.
ЮЗДП е асоцииран партньор на проекта, като една от грижите на предприятието е стопанисване на дивеча, а специалистите могат да бъдат полезни при определяне на естествените екологични коридори и правилно проектиране при бъдещо изграждане на магистрали, допълниха от там.