Това съобщиха представители от застрахователния бизнес и Комисията за финансов надзор (КФН).
Става въпрос за т. нар. бонус-малус система, според която стриктните шофьори плащат за "Гражданска отговорност" по-малко, а тези с нарушения - повече.
Този принцип се прилага в много държави от Европейския съюз.
У нас обаче все още не са окончателно разписани критериите, според които ще се определя диференцираната цена на задължителната полица.
В момента застрахователите, КАТ и КФН работят предимно върху системата за издаване на електронна застраховка "Гражданска отговорност", каза Данчо Данчев от Асоциацията на българските застрахователи. Той обясни още, че застрахователите още не са взели единно решение за критериите, които трябва да залегнат при въвеждане на бонус-малус системата. Според Данчев не е ясно и кога точно ще бъдат въведени диференцираните цени за "Гражданска отговорност", но това няма да стане до края на годината. От КФН също обясниха, че най-вероятно единна бонус-малус система няма да има до края на 2011 г. Причината е, че поправките в Кодекса за застраховането, които правят въвеждането на системата задължително, все още не са минали през парламента. Едва след това ще трябва да бъда разписана специална наредба. От нея ще става ясно с колко ще се оскъпява "Гражданска" при нарушения от страна на шофьорите и какви бонуси ще получават примерните водачи. Затова и не е ясно кога точно ще тръгне бонус-малус системата.
Някои застрахователи още миналата година въведоха възможност за диференцирано плащане на задължителната полица в зависимост от това дали шофьорите имат нарушения или не. Целта на промените в Кодекса за застраховането обаче е да се въведат единни критерии за всички застрахователни компании. Представители от бранша вече имат предложения какви може да са те. Според една от идеите цената на "Гражданска отговорност" ще се определя на базата на специален коефициент.
Той ще зависи от два критерия. Единият е свързан с това дали с автомобила е била причинена катастрофа или не. Вторият пък ще се определя от способностите на шофьорите и точките, които имат в талоните си. Според идеята коефициент 1 ще имат шофьорите, които не заслужават нито отстъпка, нито оскъпяване на цената на полицата. Ако цената на "Гражданска отговорност" е 200 лева, а коефициентът на шофьора е 0,9, той ще получи 10% отстъпка от цената. Ако коефициентът му обаче е 1,5 той ще плаща с 50% по-скъпо.
Междувременно стана ясно, че депутатите от ГЕРБ не одобряват промяната в Кодекса на застраховането, която предвижда "Гражданска отговорност" да се плаща само накуп. Според тях мярката ще натовари допълнително шофьорите и ще намали обхвата на застраховката. Така възможността за разсрочено плащане най-вероятно ще остане, но ще бъде ограничена до 4 месечни вноски.
Източник: в. "Монитор"