PISA: Българските ученици са на последно място по математика в ЕС, а по четене - на предпоследно

Автор: Екип Burgas24.bg
Коментари (0)
12:35 / 05.12.2023
819
България е на последно място в ЕС по математика, а по четене - на предпоследно. Това сочат новите резултати от международния тест PISA, който проверява умения на 15-годишните ученици да прилагат усвоените знания на практика.

Най-добри в света по математика и четене отново са учениците от Сингапур, но пандемията сваля нивото на образованието навсякъде по света, сочат резултатите на PISA.

Българските ученици имат драстично по-ниски резултати по математика и четене в сравнение с последните години. През 2022 година те се връщат до най-слабото си представяне от 2006 година. Това показва, че нивото на българското образование е същото като отпреди 16 години.

България обаче следва световните тенденции, където нивото на образованост като цяло спада.

По математика България има 417 точки, което е с 19 точки по-малко от 2018 г. По четене точките са 404, със спад от 16 точки. По природни науки нивото на учениците е стабилно, с три точки по-малко от 2018 г.

В глобален план влошаването на резултатите е също толкова значимо като това в България.

"Стръмният спад в постиженията, който се наблюдава между 2018 и 2022, е безпрецедентен. В сравнение с 2018 г. точките са паднали средно с 15 по математика и 10 по четене за държавите членки на ОИСР“, съобщава международната организация в доклада си.

Това се случва за първи път в историята на PISA – обикновено разликата между годините е около четири точки по математика и пет по четене.

Отличници по математика, както през изминалите години и този път са Сингапур, Китай, Япония, Корея, Естония.

При четенето - първенец отново е Сингапур, следван от Ирландия и Япония.

България остава под средното ниво на държавите - членки на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. Това ни нарежда на последно място в Европейския Съюз по математика и на предпоследно по четене и природни науки (преди Кипър).

На Балканите Косово, Албания и Северна Македония са с по-ниски резултати от нас.

Интересно е, че Перу, Колумбия и Катар показват напредък в образованието.

Като основна причина за общите резултати се посочва пандемията от Covid-19. Според доклада на PISA обаче затварянето на училища и преминаването към онлайн образование е само един от факторите за ниските резултати. Както ясно се вижда на графиката, спадът в България е още от 2015 г. насам.

В световен мащаб се наблюдава подобна тенденция още от 2012 г., което предполага, че има други структурни причини за влошаването, допълват от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие.

Липсата на дисциплина и внимание става все по-голям проблем. Деветокласниците в България споделят, че им е трудно да учат и внимават в час по математика. 48% от запитаните не слушат какво казва учителят (за ОИСР този дял е 30% средно). Близо всеки втори ученик в България се разсейва от дигиталното си устройство.

"Смятам, че твърде много млади хора в България са станали почти зависими от телефоните си и се чувстват неспокойни, ако телефоните им не са близо до тях. Това влошава резултатите им на теста PISA, но и можем да видим как това е свързано и с по-малко удовлетворение от живота, от социалните им контакти и повече безпокойство“, каза специално за БНТ Андреас Шлайхер, директор на дирекция "Образование и умения“ в ОИСР.

Според него, училищата у нас трябва да приветстват технологиите в класните стаи за работа и следене на прогреса на всеки ученик, но и да лимитират употребата на телефони за забавление от учениците.

Като позитиви Шлайхер откроява интереса и грижата на българските учители към учениците и активното участие на родителите в учебния процес. За разлика от другите държави, родителите в България са останали заинтересовани от образованието на децата си включително по време на пандемията.

"Учителите биха могли да подобрят педагогическите си умения, инструкциите и дисциплината“, добавя Шлайхер.

Изследването PISA на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) оценява уменията на 15-годишните ученици да осмислят и прилагат наученото по математика, четене и природни науки в ежедневието.

През 2022 проучването е проведено сред 690 хиляди ученици от 81 държави.

В България са участвали 6107 деца от 202 училища. Тестът през 2022 е с основен фокус върху математиката. Задачите включват реални ситуации като пресмятане на валути, избиране на слушалки спрямо отзиви в интернет, движение в града, спестяване на пари.

Виж коментарите (0)
Още новини от Национални новини:
Важно съобщение от родна банка: Решихме да дадем нов живот на кар...
"Селската супер кола" от Родопите раздели мрежата
Полковник посочи смущаващ факт покрай трагедията със загиналите к...
Докараха със "Спартан" тежко болно дете от Германия
Бойко Борисов: Изпускаме златно време!
Ето кога ще е поклонението пред Николай Волев


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@burgas24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Burgas24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Burgas24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).